מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק שתעביר את סמכות מינוי חברי מועצת תאגיד השידור הציבורי "כאן" לידי הממשלה. ההצעה, שהגיש ח"כ אושר שקלים (הליכוד), עברה ברוב של 53 תומכים מול 48 מתנגדים.
על פי ההצעה, חברי מועצת התאגיד ימונו באישור הממשלה ובהמלצת שר התקשורת – במקום המנגנון הנוכחי המחייב מינוי באמצעות ועדת איתור בראשות שופט בדימוס. מועצת התאגיד, המהווה את הגוף המפקח על פעילות התאגיד ותוכניות העבודה שלו, הוקמה במקור עם מנגנון מינוי עצמאי במטרה למנוע השתלטות פוליטית.
במקביל להעברת החוק, הודיע שר התקשורת שלמה קרעי על מינויה של השופטת בדימוס נחמה מוניץ לתפקיד יו"ר ועדת האיתור, לאחר שהתייעץ עם נשיא בית המשפט העליון יצחק עמית. מוניץ צפויה להחליף את השופט בדימוס משה דרורי, שהתפטר מהתפקיד בנובמבר על רקע מחלוקת עם היועצים המשפטיים.
המהלך מגיע על רקע משבר מתמשך במועצת התאגיד, שפעילותה הושבתה בחודשים האחרונים. כיום מכהנים במועצה רק 7 חברים מתוך 12 מקומות אפשריים, לאחר שבנובמבר הסתיימה כהונתם של חמישה חברים, בהם היו"ר גיל עמר. לאחרונה התערב בג"ץ והאריך את כהונתם של שני חברי מועצה כדי לאפשר קוורום להתכנסות המועצה, צעד שקרעי הצהיר כי אינו מתכוון לכבד.
הצעת החוק הועברה לדיון בוועדה אחרת מוועדת הכלכלה, לאחר שיו"ר הוועדה דוד ביטן בלם לאחרונה הצעות חוק אחרות הנוגעות לתאגיד. במקביל, ממשיכות להתקדם הצעות חוק נוספות העוסקות בתאגיד, בהן הצעה להשתלטות פוליטית על תקציב התאגיד והצעה לפיקוח של ועדת הכלכלה על התקציב והמועצה.
המחלוקת סביב מינוי חברי המועצה מהווה פרק נוסף במאבק המתמשך על עתיד השידור הציבורי בישראל, כאשר המבקרים טוענים כי המהלך מאיים על עצמאות התאגיד, בעוד התומכים מצדדים בהגברת הפיקוח הממשלתי על פעילותו.
















