ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, החלה היום להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעת הממשלתית לתקן את חוק הפצת שידורים ולהאריך בחודשיים, עד ה-31 במרץ 2025, את הוראת השעה שפטרה את הערוצים המסחריים ותחנות הרדיו האזורי מתשלום עבור הפצתם במערך עידן פלוס ואף חייבה ערוצים זעירים וזעירים ייעודיים לעלות על המערך. בתום הדיון דרש היו"ר ביטן תשובות ממשרד התקשורת באשר לעתידו של מערך עידן פלוס, ואמר כי הוא יהיה מוכן לאשר הארכה לתקופה ארוכה יותר בתנאי שיהיה פתרון למימון המערך, שהוא רואה חשיבות ציבורית בהפעלתו.
כבר בפתח הדיון אמר היו"ר ביטן כי השאלה היא האם יש צורך בהארכת הוראת השעה בחודשיים, ומי יממן את המערך בתום תקופת הוראת השעה. לדבריו, הממשלה היא שצריכה לקבל את ההחלטה בעניין ולדעתו יש אינטרס ציבורי בקיום המערך והתאגיד צריך לממן אותו. בנוסף ביקש היו"ר ביטן התייחסות לשיבושים בקליטת שידורי עידן פלוס על רקע סגירת המרבב הראשון, וציין כי רבים מתלוננים על קליטת ערוצים פלסטינים ועל חוסר במענה מצד הרשות השנייה.
סגן היועצת המשפטית של משרד התקשורת, עו"ד זיו גלעדי, אמר כי ההארכה שמה פלסטר על הבעיה ואין למשרד עדיין את האפשרות להציג את פתרון הקבע. ח"כ שלי טל מירון הגיבה כי אי אפשר כל פעם לשים פלסטר על הבעיה. היו"ר ביטן הוסיף: "אי אפשר להסתמך על הצעת חוק שאולי תבוא ואולי לא, זה לא רציני". עו"ד גלעדי השיב כי צריך מערך הפצה ציבורי והערוצים המסחריים לא צריכים לשלם עליו, אבל יש עדיין עבודה ממשלתית שלא הושלמה וצריך לפתור את נושא המימון של 32 מיליון השקלים שנדרשים להפעלת המערך. הוא אף הודה כי אם ההארכה תאושר בעוד חודשיים הוא יצטרך לבוא שוב לוועדה להארכה נוספת.
ח"כ שלום דנינו הציע לאשר את הארכת הוראת השעה בחודשיים, ובזמן הזה לקיים דיון על הבעיות. היו"ר ביטן אמר כי זה לא התפקיד שלו ושל הוועדה להילחם בכל הגופים. "ברור לגמרי שבעוד חודש נעמוד באותו מצב, אז מה אנחנו עושים את עצמנו? תחליטו מי מממן מה, לא על חשבון החברות המסחריות. אני לא מוכן לאשר ולדעת שבעוד חודש אנחנו עומדים באותו מצב", אמר.
היועץ המשפטי לוועדה, עו"ד איתי עצמון, הוסיף כי הרציונל לתיקון הקודם היה להביא לסגירת המרבב הראשון, וזה היה גם התנאי לפטור מתשלום, והסיבה היא שאנחנו ממתינים לממשלה שתביא חוק שידורים רחב יותר. הוא הזכיר כי שר התקשורת הגיע לוועדה לפני כשנה והצהיר שיביא הצעת חוק ממשלתית שמסדירה באופן שלם את ענף השידורים ואת שידורי עידן פלוס במתכונת שונה, ואמר: "לצערי משרד התקשורת קושר בין התיקון לחוק הפצת שידורים לכל רפרומת השידורים. בעיני לא מתחייבת זיקה הדוקה בין רפורמה בכל שוק השידורים לבין תיקון מערך עידן פלוס. אנחנו לא יודעים להצדיק הארכה מעבר לחודשיים, זה שהממשלה מתמהמהת זו לא סיבה להאריך שוב ושוב את הוראת השעה".
נציג אגף התקציבים באוצר, צח בסול, התייחס להצעה של היו"ר ביטן כי המדינה תממן את עידן פלוס ואמר כי זה לא חלק מהצעת החוק כרגע ואם יש כוונה לשנות זאת אז יהיו לכך השלכות ועלויות. היו"ר ביטן הגיב: "אז תמשוך את ההצעה. אל תעשה לי טובות, אני לא מוכן להיות עלה תאנה של הממשלה. אז עוד חודשיים נשב פה שוב ולא פתרנו את הבעיה".
עו"ד גלעדי אמר כי משרד התקשורת כן חושב שיש זיקה בין הרפורמה הכוללת לעידן פלוס, והיו"ר ביטן הגיב כי הדבר הזה פוגע בעידן פלוס ופוגע בחלשים ובקשישים, בגלל שלא נמצא פתרון לשאלת המימון. הוא ביקש תוך שבוע תשובות באשר להצעה לממן את המערך מתקציב המדינה או מתקציב התאגיד, והוסיף כי יהיה מוכן לשקול הארכה של יותר מחודשיים בתנאי שיהיה פתרון לעידן פלוס ותהייה תכלית להארכה.
ראש מטה מנכ"ל משרד התקשורת, אריאל שטיינר, הגיב ואמר: "אנחנו מקבלים את הצעת היו"ר שאומרת שהערוצים יהיו חייבים לעלות על המערך והתאגיד ישא בעלויות. אנחנו עמלים על חוק השידורים הגדול וזה ייקח חודשים ספורים". מנכ"ל התאגיד, גולן יוכפז, הגיב כי לא ברור כמה זמן התאגיד יצטרך לממן את זה. לדבריו, "הסיטואציה שהתאגיד משמש ארנק לפרויקט הזה זה פתח מסוכן והתפקיד של היו"ר הוא לעצור את זה. הפתרון שהתאגיד יממן לא מחובר למציאות כי זה יכול לקחת גם 5, 7 או 10 שנים והתשובה לא יכולה להיות שהתאגיד יממן הכל. התאגיד יכול לממן חלק אבל לא יכול לקחת עליו את הכל".
סמנכ"לית הכספים של הרשות השנייה, שולמית סקעת, התייחסה לשיבושים בקליטה ואמרה כי הגיע צוות מחו"ל והוא עובד על הטיפול בבעיות הטכניות. באשר למענה הטלפוני ציינה סקעת כי בימים הראשונים לסגירת המרבב התקבלו 10,000 פניות ביום ואכן הייתה בעיה, אבל הרשות תגברה את המוקד האלפוני ונותנת מענה. היו"ר ביטן שאל מדוע קולטים שידורי הרשות הפלסטינית, והציע בבדיחות כי אולי הפתרון הוא לבקש מהרשות את המימון. סקעת השיבה כי הצוות הטכני עדיין לא סיים את העבורה, אך הוא לקראת סיום, וציינה כי עדיין יש פניות למוקד אבל מדובר במאות בודדות ביום.

















ביטן החכם… שהתאגיד יממן את הערוצים המסחריים?
הוא כנראה לא ממש מבין ענין או שמנסה להתחנף ל 12 13 ה"מסכנים"???
שלא לדבר על ערוץ הזרעל בשירות הוד מעלת הכשלון המהדהד נתניהו . הבעלים של ערוץ פח הזבל הזה היה יכול לממן את כל השידוירם של עידן פלוס הכושל במיליונים שלו