משרד התקשורת צפוי להוציא בקרוב דרישת נתונים לבזק במסגרת עבודת המטה בנושא ביטול ההפרדה המבנית. מדובר בשלב מקדים חיוני בתהליך הבחינה המעמיק של הסוגיה, אשר תוצאותיו יוצגו לציבור במסגרת שימוע פומבי. רק לאחר מכן תתקבל החלטה סופית, תהליך שצפוי להימשך מספר חודשים לפחות.
בתוכנית העבודה של משרד התקשורת לשנת 2025 מוגדר גיבוש מדיניות בנושא ההפרדה המבנית כמשימה עיקרית, כאשר הצבת פרסום החלטה בעניין עד סוף שנת 2025 הוגדרה כמדד הצלחה מרכזי.
שר התקשורת שלמה קרעי הבהיר בהזדמנויות שונות כי ביטול ההפרדה המבנית בבזק מותנה בשני תנאים מרכזיים: ראשית, השגת הסכמים עם ועדי העובדים השונים בקבוצה, ושנית, התחייבות למתן תמורה משמעותית לציבור בדמות הפחתת מחירים. מנכ"ל בזק, ניר דוד, כבר התחייב לעמוד בדרישה זו.
הפערים בין ההנהלה לוועדים עדיין משמעותיים, בעיקר סביב דרישת העובדים לקבל נתח מהטבת המס המשמעותית שתצמח לבזק מביטול ההפרדה המבנית, המוערכת בכ-1.2 מיליארד שקלים.
מבחינה היסטורית, ההפרדה המבנית בבזק הונהגה כדי לעודד תחרות בשוק התקשורת, בתקופה שבה בזק הייתה מונופול ממשלתי. צוות בין-משרדי שבחן את הנושא ב-2020 קבע כי "לא בשלה העת לביטול מוחלט של ההפרדה המבנית בקבוצת בזק", בשל כוח השוק המשמעותי והדומיננטיות של החברה בשוק התקשורת.
עם זאת, מגמת ביטול ההפרדה המבנית אינה חדשה – כבר ב-2014 הובטח לבזק ביטול ההפרדה המבנית בתמורה לפתיחת תשתית האינטרנט שלה למתחרות במסגרת רפורמת השוק הסיטונאי. ב-2016 אושר לבזק השלב הראשון – ביטול ההפרדה התאגידית, אך ההפרדה המבנית המלאה נותרה בעינה.
ביטול ההפרדה המבנית עשוי לאפשר לבזק למכור חבילות משולבות של כל שירותיה (טריפל), לחסוך עשרות עד מאות מיליוני שקלים בשנה בעלויות הפעלת המטה והשיווק, ולהשתמש בנכס מס של הפסדים צבורים ב-yes בהיקף של 1.2 מיליארד שקל.
















