חודשים ארוכים שבעלי השליטה בבזק – קרן סרצ'לייט ומשפחת פורר – ממתינים לאישור של שר התקשורת שלמה קרעי לרדת באחזקות בבזק אל מתחת ל-5%, מהלך שיהפוך את בזק לחברה ללא גרעין שליטה. קרעי לא נתן את האישור עד כה על רקע העובדה שלא הושגו הסכמות בין העובדים לבעלי השליטה בשורה של נושאים, והוא הבהיר כי עד שהמשא ומתן לא יוסדר ביניהם, הוא צפוי לעכב את האישור https://zmanavir.co.il/internet/25179/.
ככל הנראה, העובדה שהעובדים וההנהלה חזרו לשולחן המשא ומתן עוררה גל שמועות שהאישור מתקרב. כך חזר לכותרות נושא שכבר שוכב במשרד התקשורת חודשים ארוכים. חשוב לציין כי בעלי השליטה בבזק ביקשו תחילה לרדת אל מתחת ל-15%, אך הקפיאו את הבקשה ותחתיה הגישו בקשה מעודכנת לרדת אל מתחת ל-5%. כל זאת התרחש כבר לפני מספר חודשים.
עמדת משרד התקשורת המאפשרת לבעלי השליטה לרדת באחזקות כבר עלתה בתקופת שר התקשורת יועז הנדל, אשר אישר את הנושא עקרונית. מאז ועד היום, הסוגיה נמצאת בדיונים מתמשכים בין החברה למשרד התקשורת. השר קרעי הבהיר בעבר כי הוא מעוניין לטפל בשני נושאים מרכזיים במקביל: ביטול ההפרדה המבנית וביטול גרעין השליטה בבזק. לפיכך, הוא הודיע כי שני הנושאים יטופלו רק לאחר שיושג הסכם עם ועדי העובדים.
במרץ 2025, קרן סרצ'לייט ודוד פורר כבר ביצעו צעד משמעותי כאשר מכרו כ-6% ממניות בזק תמורת 912 מיליון שקל וירדו להחזקה של 21.7%. חצי מהמניות נרכשו על ידי משקיעים זרים, כאשר את המכירה לאותם משקיעים הוביל בנק ההשקעות ג'פריס, בעוד שאת המכירה למשקיעים הישראלים הוביל בנק ההשקעות לידר.
לאורך השנים, הרגולציה צמצמה בהדרגה את גרעין השליטה בבזק. בשנת 2005, כאשר קבוצת אייפקס-סבן-ארקין רכשה את השליטה מהמדינה, גרעין השליטה המינימלי עמד על 30%. בתקופת אלוביץ' שיעור זה ירד ל-27%, ולאחר מכן ל-25%, כשהשליטה עברה לידי סרצ'לייט ופורר. כעת הוא צפוי לרדת עוד יותר, אף מתחת ל-5%.
ככל הידוע, נכון להיום לסרצ'לייט ופורר אין כוונה למכור את כל מניות בזק, בעיקר בשל המחיר הנמוך שבו המניה נסחרת לדעתם. למעשה, בי-קום אף רוכשת מניות בזק בשוק במנות קטנות. בעלי השליטה מאמינים שלאחר סיום המלחמה, המשקיעים הזרים ישובו להשקיע בישראל, ואז יוכלו לממש את המניות במחיר טוב יותר.
אחד הנושאים המרכזיים בדיונים הוא השפעת המהלך על עובדי בזק. לפי מערך ההסכמים הקיים, ירידה של בי-קום לשיעור החזקה של מתחת ל-20% מחייבת את בזק לחלק לעובדים מענק של 75 מיליון שקל וכן להגדיל את ההפרשות מצדה לפנסיה של כל עובד ב-2,400 שקל בחודש. זו, ככל הנראה, אחת הסיבות לכך שבי-קום החליטה לא למכור בשלב זה עוד מניות, אף שהביקושים עמדו על פי 3 ביחס למניות שמכרה.
















