בכנס תחזיות ומגמות השנתי של איגוד חוות השרתים לשנת 2025, שנערך בתל אביב, התייחס יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' אבי שמחון, לאתגרים הרגולטוריים העומדים בפני יזמי חוות שרתים – וקרא לבחון את האפשרות להכניס את התחום תחת חוק תשתיות לאומיות (חוק ות"ל).
לדבריו, כיום נדרשים יזמי חוות שרתים לעבור את המסלול הרגיל של אישורי תכנון – דרך ועדות מקומיות, ועדות מחוזיות, מוסדות תכנון ארציים ועוד. אך מאחר והתחום מהווה תשתית אסטרטגית, יש לבחון את שילובו במסגרת החוק המאפשר תכנון מואץ לתשתיות לאומיות.
"לא שדרך הות"ל החיים נהיים קלים", אמר שמחון, "אבל צריך לנסות להפחית את הבירוקרטיה. היום חוות שרתים לא נכללות בחוק. אני אנסה להכניס את הקטגוריה הזו לתוך ההגדרה של תשתיות לאומיות, כדי להקל על ההליך".
שמחון התייחס גם למיקומה האסטרטגי של ישראל בתעשיית ההיי-טק העולמית, ולמה שמושך חברות טכנולוגיה וענקיות ענן לבנות כאן תשתיות. לדבריו, ההשקעות לא זורמות לישראל בזכות מענקים או סבסוד ממשלתי. "הן באות לפה בגלל ההון האנושי", הסביר. "מספר העובדים במחקר ופיתוח לאלף מועסקים – הגבוה בעולם – עומד בישראל על כ-39. זה כמעט כפול מהממוצע במדינות כמו שוודיה ודנמרק". שמחון הדגיש כי גם בימים של אי-ודאות ביטחונית וכלכלית, המשק הישראלי עדיין מושך עניין והשקעות. "העולם מסתכל עלינו", אמר, "אבל יותר חשוב – איך אנחנו מסתכלים על עצמנו".
















