כחצי מיליון מנויים עדיין תקועים ברשתות הישנות: מירוץ נגד הזמן לקראת הסגירה בסוף השנה
החברות הסלולריות מתקשות לשכנע את הגרעין הקשיח – משרד התקשורת מכין קמפיין חירום
כחצי מיליון ישראלים עדיין "תקועים" ברשתות הסלולר הישנות, שצפויות להיסגר בסוף השנה הנוכחית. נתונים חדשים שנחשפו השבוע מחברות הסלולר הגדולות במשק מגלים ירידה ניכרת במספר המשתמשים ברשתות דור 2-3, אך הקצב איטי מהצפוי ומעורר חששות בענף.
על פי הנתונים, מספר המשתמשים ברשתות הישנות עומד כיום על בערך כ – 550 אלף (כשר ורגיל) לעומת מיליון משתמשים בתחילת השנה. הנתונים מצביעים על ירידה של כמאה אלף משתמשים בחודש – קצב שנחשב סביר בתנאים רגילים, אך מעורר חששות רציניים לקראת המועד הקריטי של סגירת הרשתות.
מקורות בכירים בענף הסלולר מעריכים כי המעבר האיטי נובע מגילם המבוגר של רוב המשתמשים הנותרים, שחלקם אינם רגישים לטכנולוגיה או נמנעים מביצוע שדרוגים במכשיריהם מחששות כלכליים.
האתגר הגדול: הגרעין הקשיח מתגונן
המומחים בתחום צופים כי ככל שמתקרבים למועד הסגירה הסופי, יהיה קשה יותר לשכנע את הגרעין הכבד של המשתמשים ברשתות הוותיקות לעבור לטכנולוגיות החדשות. משתמשים אלו נחשבים בענף ל"גרעין הקשיח" המתנגד לשינוי ומעדיף את המוכר על פני החדש.
"אנחנו רואים התנגדות מצד אוכלוסיות מסוימות, בעיקר מבוגרים שחוששים מהשדרוג הטכנולוגי", מסביר בכיר בחברת סלולר מובילה. "חלקם חוששים מהעלויות הנלוות, וחלקם פשוט לא מבינים מדוע הם צריכים לשנות משהו שעובד".
בתגובה לאתגר הגובר, משרד התקשורת החליט להשיק קמפיין פרסומי מיוחד לקראת סוף השנה, במטרה לשכנע את המנויים העקשנים שמסרבים לבצע את המעבר. הקמפיין יכלול הסברה ממוקדת על היתרונות הטכנולוגיים ותמריצים כלכליים למעבר מהיר.
רקע: מהפכה טכנולוגית בעולם הסלולר
רשתות דור 2-3 צפויות להיסגר סופית בסוף השנה הנוכחית, כחלק מתהליך עולמי של מעבר לטכנולוגיות מתקדמות יותר. התדרים שבהם הן פועלות כיום – התדרים הנחשבים ל"נדל"ן יקר" בעולם הסלולר – יוקצו מחדש לטובת קידום וחיזוק רשתות הדור הרביעי והחמישי.
המעבר לרשתות המתקדמות מבטיח למשתמשים מהירויות גלישה גבוהות יותר, איכות משופרת, ובעיקר גישה לשירותים דיגיטליים חדשים שרשתות הדורות הישנים לא יכולות לתמוך בהם.
התהליך להדרת הטכנולוגיות הישנות מתקדם בישראל כבר מספר שנים במסגרת תוכנית לאומית. כיום כבר אסור להכניס לישראל מכשירי טלפון סלולריים מהדורות הוותיקים, והחברות הסלולריות פועלות באופן אקטיבי ומתואם מול הלקוחות שנותרו, כולל הצעת מכשירים חלופיים במחירים מסובסדים.
מחירי השדרוג מטרידים את הצרכנים
אחד החסמים המרכזיים בפני המעבר הוא החשש מעלויות השדרוג. בעוד שהחברות הסלולריות מציעות מכשירים בסיסיים בעשרות שקלים בודדות, חלק מהצרכנים חוששים מעלויות נלוות או שינויים במסלולי הצריכה שלהם.
"יש כאן גם בעיה של תקשורת", מסביר מומחה בענף התקשורת. "חלק מהציבור פשוט לא מודע לכך שהשירות יפסק, וחלק חושש מעלויות דמיוניות שבמציאות לא קיימות".
תוצאות מעורבות בשטח – חברות בלחץ
החברות הסלולריות מדווחות על הצלחה חלקית בתהליך ההסבה, עם דגש על עבודה אינטנסיבית בשבועות האחרונים. עם זאת, הן צופות כי חלק מהלקוחות לא יעברו בזמן וייאלצו לחוות את סגירת הרשת בפועל – תרחיש שהן מתכננות להימנע ממנו בכל מחיר. מקורות בתעשייה מעריכים כי המעבר הסופי ידרוש מאמצים משמעותיים נוספים, הן מצד החברות והן מצד הרגולטור.
















