משרד התקשורת מסרב להתערב בוויכוח של חברת חשמל עם מפעילי הסלולר
חח"י נתקלת בהתנגדות של הוועדים בפלאפון, PHI וסלקום לביצוע ניסוי טכנולוגי
משרד התקשורת החליט שלא להתערב בדיון המתמשך בין חברת חשמל לחברות הסלולר, שמונע זה מספר חודשים ביצוע ניסוי טכנולוגי שיכול להוות צעד ראשון בכניסתה של החברה הממשלתית לשוק תשתיות הסלולר.
לפי מקורות המקורבים לנושא משרד התקשורת רואה בסוגיה "עניין מסחרי פרטי" בין החברות ולכן מעדיף שלא לקחת צד במחלוקת. זאת, למרות הצהרותיו הקודמות של שר התקשורת שלמה קרעי על כוונתו לבחון את הנושא.
חברת חשמל, שמבקשת לנצל את תשתיות החשמל ורשת החלוקה הנרחבת שלה לצורך פיתוח תשתיות סלולר, פנתה בחודשים האחרונים לשלושת המפעילים הסלולריים – פלאפון, פרטנר וסלקום – בבקשה לערוך ניסוי מוגבל. במסגרת הניסוי המוצע, חברת חשמל מתכוונת להדגים את יכולתה לספק שירותי רדיו לשני מפעילים במקביל באמצעות ציוד אקטיבי שלה.
אולם הוועדים של החברות הסלולריות מתנגדים לביצוע הניסוי, תוך העלאת חששות טכנולוגיים ועסקיים. ההתנגדות מתרכזת בחשש ממתן יתרון תחרותי לחברה ממשלתית שאינה נושאת בנטל הרגולטורי המלא המוטל על מפעילי הסלולר.
מאבק על דלת הכניסה לשוק
כתוצאה מהמבוי הסתום, פנתה חברת חשמל לדרג הבכיר במשרד התקשורת, כולל השר קרעי ומנכ"ל המשרד אלעד מקדסי. החברה הממשלתית טענה כי הסירוב של המפעילים למעשה מקשה עליה את האפשרות לבחון את הכדאיות הכלכלית של כניסתה לתחום תשתיות הסלולר. במשרד התקשורת העריכו בתגובה כי הצדדים יגיעו בסופו של דבר להסכמה או לוויתור על הניסוי.
גורמים בענף הסלולר טוענים כי כניסתה של חברת חשמל לתחום תשתיות הסלולר עלולה לעוות את התחרות, בשל היתרונות הטבועים בבעלותה על תשתיות החשמל והיכולת שלה להציע מחירים נמוכים יותר. מנגד, תומכי הצעד טוענים כי תחרות נוספת בתחום התשתיות עשויה להוריד עלויות ולהאיץ את פיתוח רשתות הדור החמישי.
בשלב זה, נותרה חברת חשמל לנהל משא ומתן עצמאי עם המפעילים או לחפש חלופות אחרות לביצוע הניסוי הטכנולוגי. המשרד מצידו נראה נחוש בעמדתו שלא להיכנס לתווך בין הצדדים במחלוקת המסחרית.
















