סמסונג מזהירה מפני שנה חלשה בשוק הסמארטפונים ב-2026
מחסור בזיכרון ועלייה בעלויות צפויים לפגוע במכירות וברווחיות חטיבת המובייל
סמסונג אלקטרוניקס מזהירה כי שנת 2026 צפויה להיות שנה מאתגרת עבור שוק הסמארטפונים, על רקע מחסור מתמשך ברכיבי זיכרון ועלייה חדה בעלויות הייצור. האזהרה נמסרה במסגרת פרסום הדוחות האחרונים ושיחות עם אנליסטים, לאחר שהחברה דיווחה על רווחי שיא שנבעו בעיקר מהזינוק בביקוש לשבבים עבור מערכות בינה מלאכותית.
הבינה המלאכותית דוחקת את שוק הסלולר הצידה
הבעיה מבחינת שוק הסלולר היא שהביקוש העצום לתשתיות AI משנה את סדרי העדיפויות של יצרני השבבים. סמסונג, SK Hynix ומיקרון מפנות יותר ויותר מקווי הייצור שלהן לייצור זיכרון מתקדם מסוג HBM, המשמש מאיצי בינה מלאכותית במרכזי נתונים. כתוצאה מכך, נותר פחות ייצור של זיכרון DRAM רגיל, המשמש סמארטפונים, מחשבים ומכשירי אלקטרוניקה צרכנית.
המחסור הזה גורם לעלייה חדה במחירי הזיכרון. בסמסונג מודים כי הזינוק במחירי DRAM פוגע ישירות בחטיבת המובייל, משום שזיכרון הוא אחד הרכיבים היקרים ביותר בכל סמארטפון. כאשר עלות הזיכרון עולה, הרווחיות של יצרניות המכשירים נשחקת, אלא אם הן מעלות מחירים לצרכנים.
תחזיות הצמיחה נחתכות והיצרניות נדרשות להתייעל
לפי נתוני גופי מחקר בינלאומיים כמו IDC ו-Counterpoint, מחירי הזיכרון צפויים להישאר גבוהים גם במהלך 2026, והמחסור לא צפוי להיפתר במהירות. על רקע זה, תחזיות הצמיחה של שוק הסמארטפונים עודכנו כלפי מטה. במקום התאוששות משמעותית בביקוש, ההערכה היא שמספר המכשירים שיימכרו בעולם יישאר דומה לרמות של 2025, או אף ירד מעט.
המשמעות היא שסמסונג ויצרניות אחרות יתקשו להגדיל הכנסות דרך מכירת יותר מכשירים, וייאלצו להישען על דגמים יקרים יותר ועל צעדי התייעלות. בהנהלת סמסונג אף רמזו כי אם מחירי הזיכרון ימשיכו לעלות, החברה לא שוללת העלאת מחירים בדגמי הדגל הבאים של סדרת Galaxy.
עבור שוק הסלולר כולו, המסר ברור: גם אם שוק השבבים נהנה מפריחה בזכות הבינה המלאכותית, ענף הסמארטפונים נכנס לתקופה של עלויות גבוהות, לחץ על רווחיות וצמיחה מוגבלת. חברות עם כוח תמחור חזק, כמו אפל, עשויות להתמודד טוב יותר, בעוד יצרניות שמסתמכות על מכירת מכשירים זולים ונפחים גבוהים צפויות להתמודד עם סביבה עסקית קשה יותר.
















