משרד התקשורת נערך להקצאה מחדש של תדרי ה-1,800 מגה הרץ – ויקים ועדת מכרזים ייעודית
תקופת ההקצאה הנוכחית לתדרים שבהם משתמשות החברות הסלולריות מסתיימת בחודש הבא, ובמשרד צפויים לפתוח הליך שיקבע מחדש את תנאי השימוש והחלוקה לשנים הקרובות
משרד התקשורת צפוי להקים ועדת מכרזים ייעודית לצורך הקצאה מחדש של תדרי ה-1,800 מגה הרץ המשמשים כיום את החברות הסלולריות, על רקע סיום תקופת ההקצאה הנוכחית בחודש הבא. תחום ה-1,800 מגה הרץ נחשב לתדר ליבה ברשתות הסלולר, ולכן ההחלטות סביב תנאי ההקצאה, היקף הספקטרום לכל מפעיל וחובות הפריסה והאיכות עשויות להשפיע באופן ישיר על השירות לציבור ועל דינמיקת התחרות בין החברות.
לצד ההיערכות להליך הקצאה מחדש, גורמים בענף מעריכים כי בשל סמיכות הזמנים למועד סיום ההקצאה, המשרד יידרש גם לפתרון ביניים שיבטיח רציפות רגולטורית ותפעולית עד להשלמת ההליך, בין אם באמצעות הארכה זמנית ומוגבלת בזמן ובין אם באמצעות מנגנון מעבר אחר.
כך מוקמת ועדת מכרזים במשרד – ומה המשמעות בפועל
ועדת מכרזים במשרד ממשלתי מוקמת בדרך כלל באמצעות כתב מינוי פנימי של הנהלת המשרד, שמגדיר את מטרת הוועדה, סמכויותיה, הרכב החברים וכללי העבודה שלה. ההרכב כולל לרוב שילוב של גורמי מקצוע, משפט וכלכלה, כדי לאפשר קבלת החלטות שמבוססת על שיקולים הנדסיים ותחרותיים, לצד עמידה בכללי מינהל תקין.
כחלק מהקמת הוועדה ועבודתה נדרשים בדרך כלל כללי ממשל תקין כמו הצהרות היעדר ניגוד עניינים לחברי הוועדה, עבודה לפי פרוטוקולים, ותיעוד החלטות באופן שמאפשר ביקורת ובחינה בדיעבד. בניגוד להחלטה מנהלית שקטה של הארכה או התאמה נקודתית, מסלול של ועדת מכרזים מייצר הליך פורמלי יותר, קשיח יותר, ופגיע יותר לעיכובים במקרה של מחלוקות ועתירות – אבל גם מוגן יותר משפטית כשהוא מנוהל נכון.
במכרזי תדרים, ההכרעה הקריטית היא בדרך כלל מודל ההקצאה: האם מדובר במכרז שמדגיש תשלום כספי לקופת המדינה, או במודל שמדגיש התחייבויות השקעה, פריסה ושיפור איכות השירות, או שילוב בין השניים. הבחירה במודל קובעת בפועל לא רק מי יקבל תדרים, אלא גם אילו תמריצים יקבעו לחברות בשנים הקרובות. כפי שכבר פרסמנו, המגמה במשרד התקשורת היא להציב שורה של דרישות מהמפעילים בתמורה להארכת תקופת השימוש, וזאת כחלופה למכרז על כסף. יחד עם זאת במשרד עוד לא קבעו מה יהיו התנאים להארכת השימוש בתדר אך צפוי שהם יכללו דרישה לשיפור הכיסוי והקליטה הסלולרית לצד הרחבת פריסת 5G. בדרך כלל מנכ"ל משרד התקשורת עומד בראש הוועדה ושותפים בה נציגים ממשרדי האוצר.
















