זמן אוויר
אין תוצאה
הצג את כל התוצאות
ניוזלטר
צור קשר
המייל האדום
יום שני, יוני 22, 2026
  • דף הבית
  • נתוני שוק
  • כללי
  • סלולר
  • אינטרנט
  • טלוויזיה
  • טכנולוגיה
  • קריירה
  • פודקאסט
  • רכילות עסקית
  • התחברות
  • הירשם
זמן אוויר
  • דף הבית
  • נתוני שוק
  • כללי
  • סלולר
  • אינטרנט
  • טלוויזיה
  • טכנולוגיה
  • קריירה
  • פודקאסט
  • רכילות עסקית
אין תוצאה
הצג את כל התוצאות
זמן אוויר
אין תוצאה
הצג את כל התוצאות
  • סלולר
  • אינטרנט
  • טלוויזיה
  • טכנולוגיה
  • קריירה
  • רכילות עסקית

בית אינטרנט

לא מי פרס יותר – אלא מי מרוויח יותר: הקרב החדש על 5G

הדור החמישי נכנס לשלב שבו אנטנות כבר לא מייצרות יתרון, והפערים עוברים ליכולות רשת, שירותים והכנסות: ישראל עדיין מחפשת את המודל הכלכלי

גד פרץ מֵאֵת גד פרץ
09/04/2026
זמן קריאה: קריאה של 1 דקות
292 3
A A
1
שתף בפייסבוקשתף בטוויטרhttps://www.linkedin.com/company/zmanavir/

ממרוץ הפריסה למרוץ היכולות: כך משתנה שדה הקרב של 5G ב-2026

מדד ה-5G Connectivity Index של GSMA Intelligence מצביע על שינוי עומק בשוק הסלולר: הכיסוי הפך לתנאי סף, הבידול עובר ליכולות הרשת וליכולת למנף אותן להכנסות – וישראל ממוקמת בדיוק באמצע המעבר הזה

שבע שנים לאחר ההשקה המסחרית של הדור החמישי, שוק הסלולר העולמי נכנס לשלב בוגר ומפוכח יותר. אם בשנים הראשונות הדיון התמקד בפריסה, בכיסוי ובקצב ההשקה של הרשתות, הרי שב-2026 מוקד התחרות משתנה באופן מהותי. לפי הניתוח של GSMA Intelligence, המבוסס על מדד ה-5G Connectivity Index הבוחן 46 שווקים, הכיסוי כבר אינו מייצר יתרון תחרותי בפני עצמו. הוא הפך לתנאי סף, בעוד שהבידול עובר ליכולות הרשת וליכולת לתרגם אותן לערך כלכלי.

המדד בוחן שני ממדים מרכזיים – תשתית ושירותים – אך בפועל משקף שלושה רבדים משלימים: היקף הפריסה, איכות התשתית והיכולת לפתח שירותים מתקדמים. התמונה שעולה ממנו מורכבת יותר מהנרטיב הפשטני של "יש או אין 5G". מצד אחד, בכל 46 השווקים שנבחנו נרשמה התקדמות ברכיבי הבסיס: הכיסוי התרחב, האימוץ גדל והמחירים הפכו נגישים יותר. מצד שני, דווקא בשלב שבו היסודות מתכנסים, הפערים האמיתיים נפתחים בממד היכולות. הדוח עצמו מגדיר זאת כהתכנסות בתחומי הליבה לצד התפצלות ביכולות המתקדמות.

כשהכיסוי הופך לתנאי כניסה

המשמעות של התכנסות זו היא שהכיסוי מאבד את מעמדו כגורם מבדל. בשווקים מתקדמים יחסית, עצם קיומה של רשת 5G רחבה כבר אינו מספיק כדי לייצר יתרון. מפעילים יכולים להגיע לרמות דומות של פריסה, אך להיבדל באופן משמעותי בביצועים, באמינות וביכולת לספק שירותים מתקדמים. כאן נכנסים לתמונה פרמטרים כמו פריסת 5G Standalone, ביצועי uplink, latency, עקביות חוויית הרשת, חדירה של FWA (שבישראל לא פופולרי), ופיתוח יישומי IoT ו-RedCap.

RedCap הוא דוגמה טובה לאופן שבו הדיון ב-5G עובר ממפת כיסוי למודל עסקי. מדובר בקיצור של Reduced Capability – תקן שנועד לחבר לרשת 5G מכשירים שאינם זקוקים לכל היכולות של סמארטפון מתקדם, אך כן צריכים ביצועים טובים יותר מפתרונות IoT בסיסיים. בפועל, זהו סוג של שכבת ביניים עבור מצלמות חכמות, חיישנים, מערכות תעשייתיות, ציוד רפואי ומכשירי קצה נוספים. מבחינת המפעילים, RedCap חשוב לא מפני שהוא מבריק טכנולוגית, אלא מפני שהוא עשוי לאפשר חיבור יעיל וזול יותר של מספרים גדולים של התקנים ארגוניים ותעשייתיים – כלומר לייצר שימושים חדשים והכנסות חדשות על גבי 5G. לא במקרה GSMA שילבה אותו השנה כאחד המדדים בממד פיתוח השוק.

זו גם הסיבה שהשווקים המובילים בדוח אינם מובילים רק בזכות אנטנות או כיסוי, אלא בזכות היכולת לשלב בין רשת מתקדמת לבין שימושים בפועל. מדינות המפרץ, המדינות הנורדיות, ארה"ב, סין ושווקים מתקדמים באסיה-פסיפיק מציגים צירוף של כיסוי רחב, ביצועים טובים יותר, התקדמות ב-SA ובחלקם גם כניסה ל-5G-Advanced. במקביל, הם נהנים מיכולת טובה יותר לתמוך ב-FWA, ב-IoT, ב-RedCap ובשירותים ארגוניים.

המעבר האמיתי: מיכולות להכנסות

אולם הנקודה החשובה ביותר בדוח אינה טכנולוגית בלבד, אלא עסקית. השלב הבא של 5G אינו מוגדר רק על ידי capabilities (יכולות) אלא על ידי monetization (יכולת לייצר כסף). הדוח מציין כי למרות העלייה החדה בשימוש ב-5G ובצריכת הדאטה, ההכנסות הסלולריות החוזרות נותרו ברוב השווקים כמעט שטוחות, ובחלקם אף נשחקו מאז השקת 5G.

המשמעות היא שהאתגר המרכזי של המפעילים אינו עוד פריסה, אלא הפקת ערך מהרשת. השווקים שמצליחים להתקדם לשלב הבא הם אלה שמצליחים לתרגם את היכולות הטכנולוגיות להכנסות בפועל – בעיקר דרך שוק הארגונים, שירותי FWA, תמחור מבוסס ביצועים, ופתרונות קישוריות ייעודיים. הדוח מצביע למשל על ארה"ב ומדינות המפרץ כשווקים שבהם FWA כבר מייצר תרומה ברורה, ועל סין כשוק שבו הובלה ב-IoT וב-B2B תומכת בצמיחה חזקה יותר.

במובן זה, המעבר בדור החמישי אינו רק מעבר טכנולוגי אלא מעבר מבני. מדובר במעבר ממירוץ בין מפעילים על פריסה למירוץ רחב יותר של אקו-סיסטם, הכולל רגולציה, זמינות תדרים, זמינות מכשירים, שיתופי פעולה עם תעשייה, ויכולת לפתח שימושים שמייצרים ביקוש אמיתי. GSMA מדגישה במפורש כי בלי תנאים רגולטוריים והשקעתיים מתאימים, ובלי שותפים אקוסיסטמיים שיתרגמו את יכולות הרשת ליישומים במגזר העסקי והציבורי, הפערים בין השווקים רק יעמיקו.

מיקומה של ישראל במדד ממחיש היטב את המגמה הזו. ישראל נכללת במדד ה-5G Connectivity Index ומדורגת באמצע הטבלה, עם ציון של 50 נקודות ברבעון הרביעי של 2025. היא אינה נמנית עם השווקים המובילים, אך גם אינה שייכת לקבוצת השווקים המפגרים. למעשה, היא יושבת בדיוק באזור המעבר בין שוק שהשלים שלב בסיסי של פריסה ואימוץ לבין שוק שטרם ביצע את הקפיצה המלאה ליכולות מתקדמות ולמונטיזציה.

זהו מיקום שיש לקרוא בזהירות. הוא לא מעיד על כישלון (אולי חלקי), אבל גם לא על הובלה, ואנחנו רוצים וחייבים להוביל. ישראל נהנית משוק תחרותי יחסית, מפריסה מתקדמת ומהתבססות של 5G כטכנולוגיה נוכחת בשוק. אבל היא אינה מופיעה לצד השווקים שמובילים ב-SA, ב-FWA בקנה מידה רחב, ב-IoT מבוסס 5G, או ב-RedCap. במילים אחרות, ישראל נמצאת בדיוק במקום שבו הכיסוי כבר לא מספיק, אך היכולת לתרגם את הרשת להכנסות ולשירותים חדשים עדיין אינה מגובשת דיה.

מכאן גם המסקנה הרחבה יותר. הדיון המקומי נוטה עדיין להישען במידה רבה על מספרי פריסה, מספרי אתרים וקצב ההתרחבות הגיאוגרפית. אלה נתונים חשובים, אך הם מספקים רק תמונה חלקית. אם הכיוון שמשרטט GSMA נכון, השאלה שתכריע בשנים הקרובות תהיה לא כמה 5G יש על הנייר, אלא עד כמה הרשת המקומית בנויה ל-SA, לשימושים ארגוניים, לעקביות ביצועים, ל-FWA, ל-IoT ולשכבות ביניים כמו RedCap שיכולות להפוך את 5G מפלטפורמת קישוריות לפלטפורמה כלכלית.

בסופו של דבר, זהו מבחן הבשלות האמיתי של הדור החמישי. לא האם יש כיסוי, אלא האם ניתן לייצר ממנו ערך. מי שיישאר בשלב הפריסה בלבד יגלה שהיתרון שלו נשחק במהירות. מי שיצליח להפוך את הרשת למוצר מובחן ולמנוע הכנסות – יהיה זה שיגדיר את שוק הסלולר בעשור הקרוב.

מצאתם טעות? כתבו לנו | המייל האדום גם בווטסאפ


מאמרים קשורים

סאגה לא פתורה סביב כניסת סטארלינק לישראל
אינטרנט

ספייס איקס שברה את שיא ההנפקות, אבל וול סטריט קנתה בעיקר את העתיד

12 ביוני 2026
גילת טלקום רוכשת זכויות שימוש בתשתית הסיבים של בזק ב-88 מיליון שקל
אינטרנט

אחרי העלייה החדה במניה: גילת טלקום מאשרת רכישה עצמית של עד 6 מיליון שקל

12 ביוני 2026
חלל תקשורת משנה כיוון: "הנכס האמיתי שלנו הוא הלקוחות, לא הלוויינים"
אינטרנט

חלל תקשורת משנה כיוון: "הנכס האמיתי שלנו הוא הלקוחות, לא הלוויינים"

11 ביוני 2026
פרויקט בדיקת הכיסוי הסלולרי יוצא לדרך
אינטרנט

נחשף בזמן אוויר |מפת הביצועים שתחשוף את פערי הסלולר בישראל

10 ביוני 2026
2.5 מיליון שקל גויסו בטורניר הפוקר של וראייטי: פרטנר בין נותנות החסות זו השנה הרביעית
כללי

2.5 מיליון שקל גויסו בטורניר הפוקר של וראייטי: פרטנר בין נותנות החסות זו השנה הרביעית

10 ביוני 2026
אירוע סייבר חסר תקדים: נתוני שיחות של כ-90 מיליון לקוחות AT&T נחשפו
אינטרנט

ב-AT&T מנסים לצנן את ההתלהבות מסטארלינק: "לא תחליף לרשתות הקרקעיות"

10 ביוני 2026
משרד התקשורת יתמוך במהלך של נתג"ז להיכנס לתחום הסיבים
אינטרנט

משרד התקשורת יתמוך במהלך של נתג"ז להיכנס לתחום הסיבים

9 ביוני 2026
לפני השקת הכלי של Ookla להשוואת ביצועי הסלולר: משרד התקשורת יפרסם שימוע
טכנולוגיה

לפני השקת הכלי של Ookla להשוואת ביצועי הסלולר: משרד התקשורת יפרסם שימוע

9 ביוני 2026
המינוי המפתיע בבזק: יקי זנו חוזר לתפקיד סמנכ"ל טכנולוגיות
אינטרנט

המינוי המפתיע בבזק: יקי זנו חוזר לתפקיד סמנכ"ל טכנולוגיות

9 ביוני 2026

הערות 1

  1. שביט says:
    2 חודשים לִפנֵי

    רק בישראל חזירות המפעילות בנוגע לדור 5 ממשיכה בדמות גביה של תוספ]ת מחיר על שום דבר באופן עקרוני כי מרבית הלקוחות פשוט לא מבינים שום דב רולא צריכים את זה. אבל הנה מה שקורה באירופה למשל:
    בשנת 2026, תמחור ה-5G במערב אירופה השתנה במידה רבה מ"תוספות" ישירות. במקום זאת, 5G נחשב כעת לתכונה סטנדרטית ברוב השווקים התחרותיים, אם כי נותרו כמה אסטרטגיות תמחור עדינות.

    להלן פירוט עדכני של אופן הטיפול בעלויות 5G של מפעילי הסלולר:

    1. המעבר ל-5G "כוללני"
    עבור הרוב המכריע של ספקי הסלולר הגדולים (למשל, O2 בבריטניה, Free בצרפת, Telefónica בספרד), 5G כלול ללא עלות נוספת בתוכניות החודשיות הסטנדרטיות.

    5G עצמאי (5G+): מפעילים רבים פורסים כעת את "5G+" או "5G עצמאי" (המציע השהייה נמוכה עוד יותר ואמינות גבוהה יותר). אפילו שדרוגים מהדור הבא הללו בדרך כלל משולבים בחינם בתוכניות קיימות כדי לעודד משתמשים לעבור מתשתית 4G ישנה ועמוסה יותר.

    גורם ה"חינם": בשווקים כמו צרפת, תחרות אגרסיבית מצד ספקים כמו Free אילצה ספקים ותיקים אחרים (Orange, SFR) לכלול 5G כמעט בכל התוכניות ברמה הבינונית-גבוהה כדי להישאר תחרותיים.

    2. חלוקה לרמות "ערך" לעומת "פרימיום"
    בעוד שייתכן שלא תראו סעיף שורה עבור "שירות 5G: €5", מפעילים משתמשים ב-5G ככלי למכירה נוספת:

    תוכניות כניסה: חלק מתתי-המותגים "ללא קישוטים" או תקציביים (כמו Sosh בצרפת או ספקי MVNO שונים בגרמניה) עדיין עשויים להגביל את התוכניות הזולות ביותר שלהם למהירויות 4G, מה שידרוש מכם לעבור לתוכנית יקרה יותר כדי "לפתוח" את 5G.

    מגבלות מהירות: אסטרטגיה נפוצה בשנת 2026 היא תמחור מדורג המבוסס על מהירות ולא על טכנולוגיה. לדוגמה, תוכנית בסיסית עשויה לאפשר גישה ל-5G אך להגביל את המהירות שלכם ל-100 מגה-ביט לשנייה, בעוד שתוכנית פרימיום מציעה "5G ללא מגבלה" תמורת תשלום חודשי גבוה יותר.

    בדרך כלל אינך משלם תשלום נוסף ספציפי רק כדי שהמתג של 5G יעבוד בטלפון שלך. עם זאת, ייתכן שתגלה שתוכניות ה"תקציב" הזולות ביותר במגוון של ספקים עדיין מגבילות אותך ל-4G/LTE, מה שהופך את 5G למעשה לתכונה של הרמות "סטנדרטי" ו"ללא הגבלה" שלהם.

    *****************
    אז תחליטו אתם – המפעילים בישראל הם חזירים או עוד יותר מחזירים?

    הגב

כתיבת תגובה לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סיפורים מומלצים:

  • All
  • מומלצים
הרגולטור הבריטי חשף את תוכנית ה-AI שלו – וזה צריך לעניין כל מי שעוסק בתקשורת

הרגולטור הבריטי חשף את תוכנית ה-AI שלו – וזה צריך לעניין כל מי שעוסק בתקשורת

7 ביוני 2026
קרעי מתכוון לבדוק מדוע החברות הסלולריות מונעות ניסוי של חח"י בתחום הסלולר

בלעדי |קרעי דוחף לביטול ההפרדה המבנית בבזק – אך לא מתכוון לכפות פתרון

7 ביוני 2026
פרויקט הסלולר של חח"י: משרד התקשורת לא משוכנע שיוכל להשלים היערכות לתחילת עבודתו בשנה הבאה

הרגולציה חנקה את מיזם הסלולר של חברת החשמל: הסיכוי שייצא לפועל מתרחק

3 ביוני 2026
הוט מתקרבת לרשת הסיבים של בזק: תוכל לשווק סיבים גם מחוץ לאזורי IBC

הוט מתקרבת לרשת הסיבים של בזק: תוכל לשווק סיבים גם מחוץ לאזורי IBC

2 ביוני 2026
רמי לוי סלולר צירפה קרוב ל – 10 אלפים משתמשים חדשים תוך חודשיים

שוק הניוד בסלולר חזר במאי לפעילות מלאה

1 ביוני 2026
הממשלה הבריטית מקצה 40 מיליון ליש"ט לטובת 5G ברשויות מקומיות

הפער הצטמצם ל-4 אתרים: PHI נושפת בעורף סלקום במרוץ הדור החמישי

1 ביוני 2026
מיליון משתמשים כבר בדקו: כך בריטניה משנה את הדרך שבה בוחרים חברת סלולר

מיליון משתמשים כבר בדקו: כך בריטניה משנה את הדרך שבה בוחרים חברת סלולר

31 במאי 2026

סיפורים פופולריים

  • אירוע סייבר חסר תקדים: נתוני שיחות של כ-90 מיליון לקוחות AT&T נחשפו

    ב-AT&T מנסים לצנן את ההתלהבות מסטארלינק: "לא תחליף לרשתות הקרקעיות"

    131 מניות
    לַחֲלוֹק 52 צִיוּץ 33

מאמרים אחרונים

  • ספייס איקס שברה את שיא ההנפקות, אבל וול סטריט קנתה בעיקר את העתיד
  • אחרי העלייה החדה במניה: גילת טלקום מאשרת רכישה עצמית של עד 6 מיליון שקל
  • חלל תקשורת משנה כיוון: "הנכס האמיתי שלנו הוא הלקוחות, לא הלוויינים"

נושאים חמים

  • סלולר
  • אינטרנט
  • טלוויזיה
  • טכנולוגיה
  • קריירה
  • רכילות עסקית
  • מדיניות פרטיות
  • תנאי שימוש
  • ידיעה לתקשורת
  • פרסם אצלנו
  • צור קשר

© 2023 זמן אוויר - עיצוב ופיתוח Gravitiv.com

  • התחברות
  • הירשם
אין תוצאה
הצג את כל התוצאות
  • דף הבית
  • נתוני שוק
  • כללי
  • סלולר
  • אינטרנט
  • טלוויזיה
  • טכנולוגיה
  • קריירה
  • פודקאסט
  • רכילות עסקית

© 2023 זמן אוויר - עיצוב ופיתוח Gravitiv.com

ברוך שובך!

היכנס לחשבון שלך למטה

סיסמא נשכחת? הירשם

ליצור חשבון חדש!

מלא את הטפסים למטה כדי להירשם

כל השדות דרושים. התחברות

אחזר את הסיסמה שלך

אנא הזן את שם המשתמש או כתובת הדואר האלקטרוני שלך כדי לאפס את הסיסמה שלך.

התחברות
אתר זה משתמש בקובצי Cookie. על ידי המשך השימוש באתר זה אתה נותן הסכמה לשימוש בקובצי Cookie. בקר במדיניות הפרטיות וקובצי ה-Cookie שלנו.

בדיקה 3C