מה קרה בין אוגוסט 2021 לפברואר 2023 שמחייב שוב הקמת צוות בינמשרדי לעידוד פריסת הדור החמישי, או במלים פחות מכובסות איך מאפשרים לחברות הסלולריות להקים אתרים במדינת ישראל? התשובה היא כלום. החברות הסלולריות עדיין לא יכולות להקים אתרים חדשים בין אם מדובר בחוסר התלהבות מצידן, או בין אם מדובר בקשיים אובייקטיביים. בשורה התחתונה הבעיה רחוקה מפתרון ועצם הקמת הצוות הנוכחי שנה וחצי אחרי הצוות הקודם היא סיבה לדאגה, מפני שזה אומר שהמלצות הצוות הבינמשרדי מלפני שנה וחצי לא עשו את העבודה.
א. זה נחמד ויפה שערים לבעיה שלנו בשוק הסלולר. שני אנשי מקצוע בכירים (דני רוזן מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, וחיים טיכהולץ סמנכ"ל באלביט) התראיינו לאחרונה לפודקאסט עושים תקשורת בזמן אוויר ודברו בדיוק על כך. מבחינתם ישראל היא מדינה שההתפתחות הסלולרית שלה בינונית ומטה. זה לא המקום שאנחנו רוצים להיות בו בניגוד לפריסת הסיבים האופטיים למשל.
אך למעשה הקמת הצוות פברואר 2023 היא חזרה על הצוות 2021 בתוספת קצת יותר דאגה ויחסי ציבור. אי אפשר שלא להימנע מהשוואה להקמתן של הוועדות אחת אחרי השניה בנושא השידורים שלא הביאו כלום.
ב. מה ששר התקשורת שלמה קרעי לא הבין, הוא שבמקום צוות ממשלתי, מה שנדרש הוא צוות מומחים חיצוני. עם כל הכבוד, להרכב הצוות (נציג מבנק ישראל, משרד ראש הממשלה, רשות החדשנות ועוד) לא כל השכל נמצא בממשלה. להיפך, בנושאים כאלה היה עדיף לחשוב מחוץ לקופסא ושמומחים מבחוץ יביאו רעיונות חדשים ויצירתיים.
ג. ואגב, אם הבעיה היא הקושי בהקמת אתרים סלולריים, למה אין נציג של המשרד להגנת הסביבה ולמה אין נציג של מרכז השלטון המקומי? האחרון הוא הרי הבעיה המרכזית בהקמת אתרים. היכן המומחים בנושאי רישוי אתרים שיידעו למצוא את הפרצות בחוקי התיכנון והבניה שתוקעים כל מתקן?
ולכן, צריך שיקרה משהו יוצא דופן כדי שהצוות החדש יחולל מהפיכה שתקל על הקמת אתרים סלולריים. די לקרוא את המבוא של העבודה הקודמת כדי לראות שתיאור הסיטואציה היה מושלם אבל הקמת אתרים נוספים לא קרתה.
ד. זה עדיין לא מאוחר, אפשר לתקן את הרכב הוועדה. להביא אנשי מקצוע חיצוניים בתוספת גורם בכיר ממרכז השלטון המקומי כי בלעדיו זה לא יקרה. את ראשי הערים לא מעניין הפיגור הסלולרי, מה מעניין אותם זה הבחירות הקרובות, אבל למרבה הצער בלעדיהם אי אפשר יהיה לפתור את הבעיה.
ה. ועצה אחרונה לקרעי: המלצות הצוות יגיעו אליו בסופו של דבר לאישור. אם הוא רוצה לשנות מציאות זה יחייב אותו להתעמת עם ראשי רשויות שכמו שראינו בנושא הדואר וסגירת סניפים, יכולים להשפיע עליו. ללא גיבוי מוחלט לצוות עדיף שלא יקום.
















