משרד התקשורת מאותת למפעילים: מכרז 1,800 מגה הרץ יהפוך למבחן איכות רשתות
המכרז הבא כבר אינו רק אירוע של הקצאת תדרים. במשרד מבקשים להשתמש בו ככלי לחץ לשיפור הכיסוי, הקליטה והפריסה בדור 5, ובמקביל להגביר את הלחץ על סלקום ופלאפון לנצל את תדרי ה – 800 מגה הרץ
מכרז התדרים הבא של משרד התקשורת מתחיל לקבל צורה, וכבר עכשיו ברור כי הוא עשוי להיות אחד המכרזים החשובים ביותר לשוק הסלולר בשנים האחרונות. לכאורה, מדובר במכרז טכני יחסית להקצאה מחודשת של תדרי ה – 1,800 מגה הרץ, שתוקף השימוש בהם פג והוארך עד סוף השנה כדי לאפשר את השלמת ההליך. בפועל, המשרד מבקש להפוך את המכרז לכלי רחב בהרבה: לא רק חלוקת ספקטרום, אלא מנוף לשיפור איכות רשתות הסלולר בישראל.
לזמן אוויר נודע כי הוקמו צוותי עבודה העוסקים בהיבטים שונים של המכרז. כפי שכבר חשפנו במשרד התקשורת הבוחנים שילוב של תנאי איכות במכרז, ולא רק שיקולים כספיים https://zmanavir.co.il/cellular/31775. המשמעות היא שהמדינה אינה מסתפקת עוד בשאלה מי ישלם כמה עבור התדרים, אלא מבקשת לקשור את הזכויות בספקטרום להתחייבויות רחבות יותר של המפעילים בנושא כיסוי, קליטה, קיבולת וביצועי רשת.
הנקודה המשמעותית יותר היא שהמשרד שוקל להשתמש במכרז ה – 1,800 מגה הרץ כדי לקבוע מדדי איכות שאינם תלויים דווקא בתדר הזה. כלומר, המפעיל לא יוכל לטעון כי עמד בדרישות רק באמצעות שימוש בתדר מסוים או בטכנולוגיה מסוימת. מבחינת המשרד, השאלה המרכזית היא התוצאה לצרכן: האם יש כיסוי טוב יותר, האם הקליטה משתפרת, האם רשת הדור החמישי מתרחבת בפועל והאם איכות השירות עולה.
תדר ה – 800 הופך למוקד הלחץ
אחד הכיוונים המרכזיים שנבחנים הוא שימוש במכרז כדי להאיץ את הפעלת תדרי ה – 800 מגה הרץ על ידי סלקום ופלאפון. מדובר בתדרים שהוקצו לחברות במסגרת ניסוי עם פטור מתשלום אגרות לשנה, אך בפועל השימוש בהם עד כה דל מאוד. פלאפון הפעילה את התדר במספר מצומצם מאוד של אתרים, ואילו סלקום טרם הקימה אתר פעיל בתדר החדש.
במשרד התקשורת רואים בכך בעיה מהותית. תדרי ה – 800 מגה הרץ נועדו להחליף את השימוש ההיסטורי בתדרי ה – 850 מגה הרץ, ששימשו בעבר את רשתות הדור השלישי שנסגרו. עבור מפעילי סלולר, תדרים נמוכים הם נכס קריטי: הם מאפשרים כיסוי רחב יותר, חדירה טובה יותר למבנים ושיפור בפריסה באזורים שבהם תדרים גבוהים יותר מתקשים לספק שירות איכותי.
לכן, מבחינת המשרד, העובדה שתדר איכותי כזה כמעט שאינו מנוצל היא סימפטום לבעיה רחבה יותר. בישראל כבר קיימת שכבת תדרי 3.5 גיגה הרץ לדור החמישי, אך ללא שכבה משלימה של תדרים נמוכים קשה לבנות רשת 5G איכותית בפריסה רחבה. בעולם, תדרי 800 מגה הרץ נחשבים לאחד הכלים החשובים ביותר לשיפור כיסוי סלולרי. בישראל, לעומת זאת, הם עדיין לא הפכו למנוע פריסה משמעותי.
המצב מורכב יותר משום שגם פלאפון וגם סלקום מתמודדות עם הפרעות הנובעות מרשת ניצן של המשטרה, הפועלת בתחום סמוך. במשרד מבינים את הטענה ופועלים להזזת השימוש של המשטרה, אך במקביל סבורים כי החברות יכלו לעשות הרבה יותר גם בתנאים הקיימים. בעיני גורמים במשרד, היקף הפריסה הנמוך נתפס כהוכחה לכך שהמפעילים אינם ממהרים להשקיע בדור החמישי מעבר למינימום הנדרש.
סלקום בצומת החלטה
הסיפור רגיש במיוחד מבחינת סלקום. כפי שפרסמנו החברה טוענת כי הופלתה לרעה מול פרטנר, שקיבלה תדרים נקיים יותר בתחום ה – 900 מגה הרץ, בעוד סלקום נדרשת להקים שכבת רשת חדשה בתחום ה – 800 מגה הרץ, תוך התמודדות עם הפרעות ועלויות הקמה כבדות הנאמדות בעשרות עד מאות מיליוני שקלים. על הרקע הזה הציבה סלקום שורה של דרישות מול משרד התקשורת, ובראשן דרישה לפיצוי או להקלות כלכליות.
במשרד התקשורת אינם מקבלים בשלב זה את דרישת הפיצוי. עם זאת, קיימת נכונות לבחון דחייה או התאמה של ההנחות באגרות התדרים עבור ה – 800 מגה הרץ, במיוחד לנוכח העובדה שסלקום לא ניצלה את ההטבה שניתנה במסגרת תקופת הניסוי. מבחינת סלקום, מדובר בצומת אסטרטגי: האם להיכנס לעימות משפטי ורגולטורי מול המשרד, או להתחיל לפרוס את התדרים ולהתמקח בהמשך על תנאי ההמשך. כאן יהיה מעניין לבחון את ההעדפות של בעלת השליטה בסלקום פורטיסימו כקרן השקעות.
















