אחד הנושאים החמים בקונגרס הסלולר העולמי בברצלונה (MWC) השנה הוא סביב איגוד ה –The Telecom Infra Project (TIP) המקדם את נושא ה – Open RAN. מדובר למעשה בארכיטקטורת רשת חדשה שמאפשרת לחברות הסלולריות לשבץ פתרונות ממספר ספקים ולהוות חלופה למעין דואופול שנוצר בשוק בין אריקסון ונוקיה. הדינמיקה שהובילה להקמת הארגון נוצרה כתוצאה מהחרם שהטילה ארה"ב על יצרנים סיניים לפעול בסין וזאת כחלק ממאבק עולמי סביב הדומיננטיות והשליטה ברשתות התקשורת בעולם. החרם הוא זה שהפך את נוקיה ואריקסון לנותנות הטון בעולם הסלולר בשווקים מודרניים.
המיקוד של האיגוד הוא בהגברת התאימות הטכנולוגית בין יצרנים וטכנולוגיות שונות בתחום ה – Open RAN . הוא מנסה להניע שינוי חשיבה מהגישה המסורתית של מפעילים שעובדים אך ורק עם יצרנים גדולים, לעבר גישה פתוחה יותר שבה כל ספק יכול לספק חלק מהערכה והתוכנה עבור רשת הגישה לרדיו, או את כולה. TIP מתמקד באינטגרציה של מערכות ובניסיון לגרום לחברי בארגון לאמץ גישה סטנדרטית יותר ל-Open RAN.
כאמור, ממשלת ארה"ב גילתה עניין ב-Open RAN בשל האיסור שהטילה על יצרנים סיניים כגון Huawei ו – ZTE לפעול בארה"ב ובמדינות הקרובות אליה, מה שיצר דואופול של אריקסון ונוקיה. מינהל התקשורת והמידע הלאומי (NTIA) בארה"ב פרסם שימוע בדבר ההקצאה האופטימלית לתמיכה בנושא, ו-TIP הגיבה עם הצעות משלה כיצד ניתן להשתמש בכסף בצורה הטובה ביותר.
בינתיים בישראל נדמה שה – Open RAN לא תופס כפי שאולי קיוו חלק מהחברות.
פרטנר למשל ניסתה לאמץ את המודל כשהכניסה את MAVENIR לליבת הרשת שלה, אך רק לאחרונה קיבלה החלטה להוציאה מהרשת ולחזור ולעבוד עם אריקסון. בפרטנר היה מי שהסביר שחברה בסדר גודל שלה אינה יכולה להרשות לעצמה לעבוד עם ספק קטן למרות החדשנות שהוא מביא עימו.
על רקע אי הוודאות בתחום נזכיר שאחת החברות המובילות בעולמות ה – Open RAN, חברת Parallel Wireless האמריקאית שפתחה בארץ מרכז פיתוח, נאלצה בשנה שעברה לפטר עשרות עובדים.
בכיר באחת החברות הסלולריות שעשתה ניסויים ב – Open RAN אמר ל – zmanavir שכרגע אין בישראל יכולת להטמיע את הארכיטקטורה החדשה לאף חברה סלולרית משום שהחברות כאן פשוט קטנות מדי. הוא אמר שהיכולת שלהן לייצר את התאימות הנדרשת בין יצרנים שונים בשלב הזה, על כל הכרוך בכך גם מבחינת כוח אדם ומבחינת הסיכון הנדרש – פשוט לא כדאי לארגון.
















