הבלוגר Sunil Tagare, הנחשב לאחד המנוסים בתחום הכבלים התת ימיים, קורא לשלם לח'ותים בתימן כופר על מנת שישמרו על תקינות הכבלים התת ימיים העוברים בים האדום. גורמים ישראליים שמכירים את Sunil Tagare מספרים שהוא בעצמו מעורב בפרויקטים להנחת כבלים תת ימיים ולכן צריך לקחת את דבריו בפרספקטיבה הנכונה. יחד עם זאת, במאמר ארוך שפירסם לאחרונה הוא מתאר מציאות ששווה להתעכב עליה.
"תנו לי להקדים ולומר שאני ממש לא אוהב את הפתרון שאני עומד להציע. אבל לאור האסון הכלכלי והטכני הפוטנציאלי שעלול ליפול עלינו אם כל הכבלים בים האדום ייחתכו, אני חושב שההצעה שלי ראויה לשיקול.
"יש כרגע 3 כבלים שאינם פועלים (AAE-1, EIG ו-SEACOM/TGN-Eurasia) עקב עוגן שגרר את הכבלים ששייכים לספינה שנורתה בטילים על ידי החות'ים. (רוב העיתונות הפופולרית טענה שנחתכו 4 כבלים אבל לכבל אחד יש 2 שמות – SEACOM ו-TGN-Eurasia – אז רק 3 כבלים נחתכו). למרבה המזל ( EIG (2011 ו-Seacom 2009 היו ישנים יחסית ולא נשאו הרבה תעבורה. AAE-1 2017, פרויקט בשווי 700 מיליון דולר, הושק ככבל טגארי (על שמו של סוניל ג.פ) בדובאי בנוכחות 40 ספקים מרחבי העולם אך נגנב על ידי Telecom Egypt ושונה שמו ל-AAE-1. AAE-1 גרם להפרעות תעבורה משמעותיות כאשר נחתך, במיוחד עבור התעבורה מהונג קונג לאירופה שהיא הכבל היחיד מלבד FLAG Telecom FEA 1997 – שגם הוקמה על ידי – שיש לה קישוריות ישירה בין הונג קונג ואירופה. FEA הגיע לסוף חייו ומורד ממש עכשיו, ומשאיר את AAE-1 כנתיב הישיר היחיד בין הונג קונג לאירופה.
"כרגע יש 13 כבלים העוברים דרך מצרי באב אל-מנדב, הסובלים ממלחמת תימן, ועוד 5 כבלים נוספים שטרם הותקנו וחוזים מחכים שהמלחמה תסתיים. בנוסף, יש עוד כמה כבלים בתכנון אך עדיין לא הוכרזו. לכל אחד מהכבלים החדשים יותר יש לפחות 16 זוגות סיבים, כל אחד עם רוחב פס של 20-30 Tbps המסתכם בסביבות 400 Tbps לכבל ובסך הכל מספר Pbps של קיבולת הנושאת כמעט שליש מרוחב הפס העולמי.
"כבלים נקטעים בכל רחבי העולם אבל הם גם מתוקנים די מהר עם ספינות כבלים ייעודיות הפרושות ברחבי העולם. מלחמת ים סוף מציגה מצב מטריד מאוד שבו יהיה כמעט בלתי אפשרי לתקן את הכבלים, שלא לדבר על התקנת כבלים חדשים בזמן שהמלחמה משתוללת – ממספר סיבות. כל ספינת כבלים עולה בין 60 ל-100 מיליון דולר וחברות הביטוח סירבו לבטח אותן עד שהמלחמה תסתיים. לכן, אף אחד מבעלי ספינות הכבלים אינו מוכן לשלוח את ספינותיהם לתחזוקה או התקנה. בנוסף לבעיית הביטוח, הם גם לא רוצים לסכן את חיי עובדיהם. יתר על כן, אף אחת מהספינות לא יכולה להיכנס למי תימן ללא אישור מפורש מתימן שגם בימי שלום, לוקח שבועות אם לא חודשים להינתן.
"אז בין אם החות'ים שוברים פיזית את הכבלים ובין אם לא, הכבלים מחכים להיות מורדים ככל שספינות מופצצות והם מסתיימים בהרס הכבלים אחד או יותר בכל פעם כאשר העוגנים שלהם גוררים אותם במים הרדודים. בנוסף, התקנת כבלים חדשים היא חלום רחוק ורוב הספקים כבר לקחו עבודות לספינות הכבלים שלהם לשנתיים הבאות בחלקים אחרים של העולם. בינתיים, הספקים מנצלים את המצב והעלו את מחירי רוחב הפס לרוחב הפס הזמין כרגע.
"אז המצב קודר מאוד. אני גם מאמין שממשלות מתחת להן לא מעריכים את הנזק שיכול להיגרם לכלכלה, לפיננסים ולמסחר האלקטרוני ברחבי העולם אם כל הכבלים הללו ייפגעו ויהיו בלתי ניתנים לתיקון בפרק זמן סביר. הודו, האם את קוראת את זה?
"יש פתרון ארוך טווח למשבר הזה – לבנות לולאת כבל יבשתי של 100-1000 זוגות סיבים המחברת את עומאן, איחוד האמירויות וערב הסעודית ולהאריך אותה לים התיכון. אבל זה ייקח לפחות 3 שנים אם לא יותר ומספר חברות מסתכלות באופן פעיל על זה אבל עדיין אין קריאת מנהיגות מערב הסעודית. זה יגיע אבל ייקח זמן ככל שהפוליטיקה משחקת באזור והעסקאות המסחריות מסתדרות. לאחר שלולאת המפלצת הזו תיבנה, יהיה צורך לבנות גם חיבורים משם להודו, אסיה וכו', ובדומה לים התיכון – אז זו תהיה עבודה בתהליך לפחות עוד 7 שנים אם לא יותר.
"אני רוצה להציע פתרון לטווח קצר – לשלם כופר לחות'ים כדי שלא ישברו את הכבלים ויאפשרו לספינות הכבלים לחדש את פעילויות התחזוקה וההתקנה שלהם באופן מיידי. אני מציע לשלם להם מיליון דולר לכבל עובד לחודש בעתיד הנראה לעין לפחות עד שהמלחמה תסתיים או שהנתיב הסעודי יוקם. זה יהיה בערך 18 מיליון דולר לחודש אם כל 13 הכבלים פעילים ובמצב עבודה טוב ו-5 הכבלים החדשים ייבנו ויהיו פעילים.
"עכשיו לפני שאתם מתחילים לבטל אותי, קחו רגע להתמודד עם המציאות. חברת Telecom Egypt גובה מיליארדי דולרים בדמי כופר מספקי העולם ב-25 השנים האחרונות. אז מתן כופר אינו מושג חדש באזור הזה. זה עולה יותר לחצות 200 ק"מ של קו יבשתי במצרים מאשר לבנות כבל מסינגפור לצרפת.
בשלב הזה מפרט סוהיל את דמי הכופר שמשולמים ל- Telecom Egypt הנאמדים בעשרות מיליוני דולרים בשנה לכבל.
"אם אתה מסכם את סכום הכופר שהנוכלים – Telecom Egypt – מקבלת עבור כל הכבלים ב-25 השנים האחרונות, זה מסתכם במיליארדי דולרים.
"למעשה, Telecom Egypt תשמח ואמורה לשלם מחצית מדמי הכופר של תימן כאילו היו שלה ותשלומי הכופר הגבוהים יותר שלה תקועים מכיוון שהכבלים החדשים יתעכבו.
"העולם חייב לתמוך בערב הסעודית ולעודד אותה לקחת מנהיגות ולפתור את הבעיה מנקודת מבט ארוכת טווח. לא רק שהם צריכים לבנות את הלולאה המפלצתית שאני ממליץ עליה, הם גם צריכים למצוא דרכים לעקוף את מצרים ותימן כך שכל דמי הכופר יבוטלו בטווח הארוך.
"בינתיים, יש צורך להקים ערוץ כדי לדבר עם החות'ים כדי שיקבלו את תשלומי הכופר המוצעים ויביאו את עולם הכבלים בים האדום לנורמליות וכדי למנוע את האסון העולמי שעלול להיות עלינו.
"רבים בתעשייה כתבו לי ואמרו שזה לא פתרון טוב. ואני מסכים איתם לחלוטין. יש האומרים שהם לעולם לא יסכימו לשלם כופר. אבל אז הם מתעלמים בנוחות מהכופר שהם כבר משלמים בשמחה לגנב Telecom Egypt במשך 25 שנים. אם זו סוגיה מוסרית, הם צריכים להפסיק לשלם גם את הכופר ל- Telecom Egypt.
"אם אתם לא אוהבים את הפתרון הזה, אז עליכם לחשוב ולהציע פתרון טוב יותר. לא לעשות כלום זה לא פתרון טוב יותר למשבר המתקרב".
בשולי הדברים נזכיר שהפרויקט של קצא"א הוא חלק מהניסיון להתגבר על הבעיה שעליה מצביע Sunil Tagare באמצעות שיתוף פעולה עם איתיסלאט שפעילה גם בסעודיה.
















