הממשלה אישרה היום את תיקון "צו הבזק" שיאפשר לחברת בי-קום, לאחר החתימה הסופית על הצו ובכפוף לאישורים, למכור את אחזקותיה בחברת בזק ולפזר את גרעין השליטה בחברה. בהמשך לתיקון הצו, פיזור גרעין השליטה בבזק כרוך במתן אישור פרטני של שר התקשורת וראש הממשלה לפני ביצוע הפעולה. המשמעות היא שמכשול אחד הוסר אך הדרך לביטול גרעין השליטה עוד ארוכה ושר התקשורת שלמה קרעי עוד לא אמר את המילה האחרונה בנושא.
כפי שפרסמנו כאן, קרעי עיכב את הבקשה של בי-קום מתוך תקווה שהעובדים יסיימו את המו"מ שלהם עם בעלי השליטה על התנאים החדשים בעקבות שינוי השליטה בחברה. כעת משהושגה התקדמות עם העובדים וכשהיה ברור שהם לא ייפגעו, ועל רקע העובדה שתיקון הצו הוא רק מכשול אחד בדרך – כל אלו אפשרו לקרעי להעלות את הנושא בממשלה.
במסגרת מדיניות צמצום ההגבלות והרגולציה על חברות התקשורת ופתיחת השווקים לתחרות, אושר היום התיקון שיאפשר לגופים מוסדיים להחזיק עד 7.5% ממניות בזק במקום עד 5% כיום ללא צורך באישור פרטני וכן יאפשר למשקיעים מחו"ל לרכוש מניות בחברה גם ללא משקיע ישראלי, וזאת בכפוף להסדרים ביטחוניים מיוחדים. צו הבזק כיום מחייב שהשליטה בבזק תהיה בידי גורם ישראלי או בידי תאגיד שגורם ישראלי מחזיק ב-19% ממנו לפחות.
במסגרת מדיניות צמצום הרגולציה, גם בחברות הוט, סלקום ופרטנר הוסרה לאחרונה ההגבלה הזאת, בכפוף להסדרים ביטחוניים דומים. לדברי המשרד הצו גובש לאחר עבודה מעמיקה שנערכה בנושא במשרד התקשורת, בשיתוף גורמי ממשלה אחרים, במהלכה הובהר כי אין מניעה משפטית או ביטחונית לאפשר את המהלך. בהמשך לאישור הממשלה, הצו יובא לאישור ועדה של הכנסת, בטרם יחתמו עליו ראש הממשלה ושר התקשורת.
נדגיש כי היועץ המשפטי לממשלה אישר לראש הממשלה בנימין נתניהו לחתום על הצו בגלל אי הבהירות סביב המשפט המתנהל נגדו בתיק 4,000.
קרע אמר: "עם כניסתי לתפקיד הצבתי לעצמי מטרה להפחית רגולציה ולהגביר את התחרות בשוק התקשורת. אנחנו מקדמים היום מהלך נוסף שמוביל אותנו לעבר המטרה ומפחיתים התערבות בשוק. הפחתת הרגולציה תוביל להקטנת ריכוזיות ולצמיחה כלכלית שכל הציבור הישראלי יהנה מפירותיה. במידה וחברת בי-קום תמצא לנכון לפזר את גרעין השליטה, הדבר יבחן פרטנית ובכפוף לשיקולים בטחוניים משפטיים, וידרוש החלטה משותפת של שר התקשורת וראש הממשלה".
















