בתחילת ינואר 2022, הושלמה רפורמת הטלפונייה הקווית שיזם משרד התקשורת תחת שר התקשורת לשעבר יועז הנדל ומנכלי"ת משרדו לירן אבישר בן-חורין, או לפחות כך היה נראה אז. אחרי 18 שני שבהם לא עודכנו מחירי הטלפון הקווי של בזק, ואחרי שאפסו הסיכויים ליצירת תחרות בתחום הקווי הדועך, לא נותרה למשרד התקשורת כל ברירה אלא להתערב באופן חד בתעריפי שירות הטלפון הקווי.
לכאורה האירוע הזה הסתיים בינואר 2022 וכולם שכחו ממנו. אלא שדווקא הריאיון האחרון עם מנכ"לית משרד התקשורת לירן אבישר בן חורין (קישור בהמשך) הדליק נורות אדומות היות והיא חזרה על כך שההפחתה בתעריפי הטלפוניה של בזק הם בהיקף של 400 מיליון שקל (כולל מע"מ).
העובדה שמדובר בשירותים הנצרכים בעיקר ע"י העשירונים הנמוכים באוכלוסייה, ויותר מכך – ע"י האוכלוסייה המבוגרת והחלשה, רק חזקו את המוטיבציה של השר הנדל ואנשי משרדו להתערב בצורה אגרסיבית במחירים. שירותי הטלפוניה הקווית בבזק הם שירותים דועכים, שבזק אינה משקיעה בהם כבר שנים ארוכות, והרווחיות מהם גבוהה מאוד – כל שקל של הכנסה יורד ישר לשורה התחתונה של בזק כשקל של רווח. היו מי שאמרו בציניות שתקציב קצבת הזקנה של הביטוח הלאומי מממן את רווחיות היתר של בזק.
והנה, אחרי עבודה כלכלית מקיפה שנערכה ע"י פרופ' ראובן גרונאו וסמנכ"ל הכלכלה במשרד דאז עופר רז-דרור, ואחרי הליך שימוע ארוך, פרסם משרד התקשורת את החלטת השר וכך נאמר –" שר התקשורת יועז הנדל חתם על הוזלה בתעריפי הטלפון הביתי, לאחר ששר האוצר אביגדור ליברמן נתן את הסכמתו לתיקון התקנות. לאחר 18 שנים בהם לא עודכנו התעריפים, משרד התקשורת מפחית את תעריפי הטלפון הביתי ברשת בזק, המהלך יוזיל את התעריפים לצרכן בכ- 40%, ויחסוך לציבור כ-400 מיליון שקל בשנה". השר הוסיף כי "מי שבעיקר משלם את המחיר הם המגזר החרדי ואוכלוסיית הגיל השלישי שעדיין עושה שימוש משמעותי בטלפון הביתי. הרפורמה תפחית את התשלום החודשי של המנויים בכ-40%, והיא צפויה להוזיל את התשלום שמשלם משק בית עבור השירות במאות שקלים בשנה", ומנכ"לית המשרד לירן אבישר בן חורין ציינה כי "הרפורמה שתיכנס לתוקף בעוד כשלושה חודשים צפויה לייצר איזון נכון בין עלויות החברה לאספקת השירות ובין תשלומי המנויים, ולחסוך לציבור כ-400 מיליון שקלים בשנה"..
כדי להקל על בזק לבלוע את הגלולה המרה, החליט המשרד לבצע את ההפחתה בשני מהלכים, הראשון בתחילת אפריל 2022, והשני והאחרון ביולי 2023. עם השלמת שני המהלכים היו אמורים אזרחי ישראל לחסוך, כאמור, 400 מיליון שקל, ובזק צפוייה הייתה לאבד כ- 350 מיליון שקל מהכנסותיה ולמעשה מרווחיה (הפער בין החיסכון לאזרח לבין הפגיעה בבזק הוא למעשה תשלומי המע"מ על השירותים). נזכיר שהמשרד נאלץ להקטין את הפגיעה המסויימת בבזק גם בעקבות התנגדות של האוצר שלא חשב שזה נכון להתערב במחירי החברה, וגם על רקע מסע ההפחדה של בזק שטענה שאם יורידו לה 400 מיליון שקל מהרווח, היא לא תוכל לממן את פרויקט הסיבים האופטיים.
והנה, באופן מפתיע, בדיווח שבזק נאלצה לפרסם לציבור המשקיעים ממש באותו היום, פירטה החברה את הפגיעה הצפוייה בהכנסותיה, וראה זה פלא, המספרים לא דומים בכלל למספרים עליהם הכריז שר התקשורת ממש באותו היום. לפי הדיווח של בזק, השלב הראשון בהפחתה צפוי להביא לפגיעה של 70 מיליון שקל בהכנסות החברה בשנת 2022, והשלב השני שיקרה רק ביולי 2023 צפוי להוסיף עוד 80 מיליון שקל, כך שהפגיעה הכוללת בשנת 2023 תגיע ל – 150 מיליון שקל. בזק הוסיפה שהחל מ – 2024 ואילך עשוייה הייתה הפגיעה השנתית בהכנסות להגיע לכ – 200 מיליון שקל, ואולם השחיקה בהיקפי השימוש המתרחשת ממילא צפוייה לצמצם פגיעה זו.
לאן נעלמו 150-200 מיליון שקל בשנה שהיו אמורים להגיע לכיסה של האוכלוסייה המבוגרת והחלשה ביותר בישראל?
בראיון שקיימתי לאחרונה עם לירן אבישר בן חורין בפודקאסט "עושים תקשורת בזמן אוויר" https://open.spotify.com/episode/4hSYsRCnQJhA8P2iK5F84V?si=a06d48479b3e49c7 ובו שאלתי אותה לפשר הפער, טענה המנכ"לית היוצאת, בכנות, שהיא לא מודעת לפער כלשהו, וההפחתה אכן צריכה לעמוד על 350 מיליון שקל בשנה. צריך לבדוק את העניין, היא הוסיפה, ויתכן כי הפער נובע מכך שבזק דיווחה רק על השלב הראשון של ההפחתה. בכירים אחרים במשרד עמם שוחחנו אמרו דברים דומים. אבל הדיווח של בזק מדבר בעד עצמו – השלב הראשון ברפורמה מביא להפחתה של 70 מיליון שקל, ושני השלבים גם יחד יביאו לפחתה של 150 מיליון שקל בלבד ב- 2023.
אחרי בירורים נדמה שהתמונה ברורה. במשרד התקשורת עשו טעות קשה בתרגום של ההפחתה בהיקף של 400 מיליון שקל, לתעריפי השירותים עצמם. הטעות, כך נראה, נובעת ממנגנון מורכב במיוחד שקובע אילו קווים יזכו להנחה ובאיזה היקף. אין ספק, שבוויכוח על הפרטים, בזק תמיד ניצחה את משרד התקשורת, ונראה שזה המקרה גם הפעם, רק שהטעות הפעם היא על חשבוננו, ובעיקר על חשבון הורינו המבוגרים, ובהיקף עצום.
אין מנוס מפתיחה מחדש של הסדר הטלפונייה, וקביעת הסדר חדש אשר יביא את היקף ההנחה להיקף המדויק אותו התכוון משרד התקשורת ושר התקשורת ליישם – 400 מיליון שקל בשנה. השר קרעי, אם הוא אכן בעל רגישות לאוכלוסיות חלשות, חייב להורות לאנשי משרדו לפתוח את הנושא ולחשב מחדש את כל הסדר תעריפי הטלפונייה. בכל המהלכים של ממשלת ישראל אין כרגע מהלך שיכול להפחית את יוקר המחייה יותר מאשר המהלך המוצע.
ממשרד התקשורת נמסר כי הנושא ייבחן מול בזק.
















