משרד התקשורת ערך היום מסיבת עיתונאים ובה פרסם את עיקרי תזכיר חוק השידורים החדש להערות הציבור. התזכיר המלא יפורסם רק ביום חמישי ולכן צריך לחכות ולראות מה בדיוק כתוב בו. יחד עם זאת, עיקרי הדברים כבר מעוררים סערה רבתי, ונדמה שצפוי להתפתח כאן קרב קשה מאד.
להלן השינויים המרכזיים: תחת הסעיף מבנה הרגולטור וסמכויותיו המצב כיום שתי רשויות נפרדות, ללא סינכרון ותיאום ביניהן. בעלות סמכויות רחבות מאוד, כולל
התערבות בתוכן.
תזכיר החוק: מאסדר אחד, עם סמכויות מינימליות, שיהווה יחידת סמך עצמאית, ללא סמכויות התערבות בתוכן.
9 חברים במועצה – 3 עובדי מדינה, יו"ר ו-5 נציגי ציבור, 2 נציגי ציבור נבחרים ישירות על ידי שר התקשורת, 3 נציגי ציבור הנבחרים על ידי ועדת איתור שמורכבת מנציגי שלושה שרים (תקשורת, חינוך ומשפטים). 3 עובדי מדינה כל אחד בהמלצת שר אחר. ועדת איתור נפרדת לאיתור היו"ר. היו"ר ממונה באישור ממשלה.
תחת הסעיף רישיון לשידורי חדשות: כיום ישנה בירוקרטיה רבה הכוללת הוצאת רישיון והפקדת ערבויות על סך של
3 מיליון שקלים. במסגרת הרישיון ישנה התערבות רבה של הרגולטור ותנאים מכבידים כמו אישור לוח שידורים וחובות
תקציביות. חובת חברת חדשות נפרדת כאשר 40% מהדירקטוריון, כולל יו"ר הדירקטוריון, ממונים על ידי המדינה. אכיפת כללי איזון, גיוון וכדומה על ידי הרשות השניה. למעשה, השידור המסחרי כיום הוא שידור ציבורי במיקור חוץ.
תזכיר החוק החדש: מעבר לרגולציה תחרותית, ביטול רישיון חדשות ומעבר למרשם ספקי חדשות. אין התערבות של הרגולטור בלוח השידורים או בחובות השקעה כספית. מעבר לרגולציה מחוללת תחרות, ריבוי שחקנים ומגוון.
אין חובת חברת חדשות נפרדת. ביטול מעורבות הרגולטור בתוכן החדשותי. הציבור יפקח באמצעות השלט.
תחת הסעיף בעלויות צולבות בחדשות, המצב כיום הוא כיום יש איסור בעלות צולבת שמונע מכל השחקנים בענף החדשות להתחרות גם בטלוויזיה.
תזכיר החוק: בעלויות צולבות – מודל רמזור: "מסלול ירוק" – ברירת המחדל היא קבלת היתר מהיר ופשוט. "מסלול צהוב" – מי שמחזיק באתר אינטרנט חדשותי או עיתון, מורשה לשידורי רדיו בהתאם לנתח שוק, שליטה בספק חדשות אחר – נדרש אישור המועצה לאחר ששקלה שיקולי תחרות וביזור בתחום החדשות. מי שהוא גורם ריכוזי בהתאם להוראות חוק הריכוזיות. "מסלול אדום" – מי שמחזיק אתר אינטרנט חדשותי ועיתון יומי, תאגיד שפעילותו העיקרית היא פרסום ומפלגה יהיו מנועים מקבלת היתר.
תחת הסעיף ספק אחוד, המצב הקיים היום: כיום קיים איסור בחוק על קיומה של פלטפורמה + ערוץ חדשות (כאשר
TV FREE היא פירצה בחוק).
תזכיר החוק החדש: שוק תחרותי – מתירים קיומו של ספק אחוד. ספק אחוד יציע בחינם לכל ספק תכנים רשום אחר את
תכני הערוץ בו מסופקות תכניות החדשות שלו (בזמן אמיתי או בסמוך לו). ספק אחוד יפיץ בחינם את תכניו של כל ספק חדשות שהוא ערוץ ב"קליטה חופשית".
תחת הסעיף ספורט המצב כיום הוא מפרט בתפוצה רחבה וכן רשימת אירועים מוכרזים שאינה משודרת בערוץ פתוח לכל, אלא בערוץ שנמצא בחבילת הבסיס בתשלום דמי מנוי. אין חובה לשדר באפליקציה.
תזכיר החוק: קביעת קריטריונים לרשימת אירועים מוכרזים וחובה לאספקתם באמצעות ערוץ פתוח לכל.
איסור בלעדיות –יחול על כל ערוץ ספורט. חובת אספקה של ערוץ ספורט של "ספק אחוד"
לספקי תכנים אחרים במחירים בלתי מפלים – "פריקות" מחיר הספורט בחבילה. ספק תכנים יהיה חייב לאפשר צפיה במפעלי ספורט בכל טכנולוגיה לרבות אפליקציות.
תחת הסעיף ספקי תכנים: המצב כיום הרגולציה היא רק על הוט ויס. קיימת חובה לשווק חבילות בסיס מינימליות המייקרות מחירים. אין אפשרות לפרסומות.
תזכיר החוק החדש: אדישות טכנולוגית – השוואת תנאים ומגרש משחקים תחרותי – רגולציה שתחול גם על פרטנר וסלקום. ביטול חבילות הבסיס ומתן בחירה חופשית לצרכן. אפשרות לפרסומות.
תחת הסעיף הפקות מקור, המצב הקיים היום: כיום החלוקה מתבססת על הפרדה לא רלוונטית בין ערוצים מפרסומות (15%) לפלטפורמות (8%). כאשר ההוראות חלות על כלל הפקות המקור וישנה רגולציה מכבידה בעניין כדוגמת חובת
הקצאת זמן מסך, כללי נאותות הפקה, חלוקת סוגה עלית לתתי סוגות ועוד.
תזכיר החוק החדש – חובות השקעה בהפקות מקור: מיקוד בסוגה עילית בלבד – דוקו ודרמה בלבד. ספקי תכנים יחויבו לפי גודלם: ספק תכנים, מקומי או בינ"ל, בינוני – 2%, ספק תכנים, מקומי או בינ"ל, גדול – 4%, ערוץ ישראלי רשום בינוני – 6%, ערוץ ישראלי רשום גדול – 12%, לעניין ספק תכנים רשום בינוני או גדול, שאינו בינ"ל, וערוץ ישראלי בעל היקף פעילות גדול, 15% מהסכום יושקעו בתכניות תעודה או תכנים המיועדים לילדים, לבני נוער או לגיל הרך.
גמישות בקניית הפקות חיצוניות.
בכל הקשור לעידן +: המצב כיום הוא חובה לשדר חלה רק על רשת וקשת. זכאים לעלות על המערך רק בעלי רישיון
מהרשות השניה בסכומים גבוהים.
תזכיר החוק החדש: מעבר לאפליקציה –חיסכון של כ- 40 מיליון שקל בשנה לציבור. כאן ראוי לציין שישנה הקלה גדולה מאד עבור ערוץ 14. בנוסף, הוזלת אגרות וחובת הנגשה של כל ערוץ בקליטה חופשית (מרף מינימום מסוים). כל מי שמעוניין יהיה זכאי לעלות בעלות תפעולית בלבד. בחינה בעוד 5 שנים של המשך הפעילות.
תחת הסעיף תכני ארכיון בתאגיד: כיום שימוש מסחרי ועוד, הוא בתשלום גבוה.
בתזכיר החדש הנגשת תכני ה-VOD לציבור ללא עלות בכל הפלטפורמות. הנגשת תכני ארכיון בעלות תפעולית בלבד.
שינוי נוסף מגיע תחת הסעיף שלטים: היום לא קיימת אסדרה בעניין.
בתזכיר החוק החדש ספק תכנים לא יספק שלט רחוק בו בוצעו התאמות לצורך קידום ספקי חדשות מסוימים.
תחת הסעיף הקצאת אפיקים, כיום הרשות השניה מקצה אפיקים ומחייבת בכך את הפלטפורמות.
בתזכיר החוק החדש ספק תכנים יספק את תכני ספקי החדשות הרשומים באפיקים עוקבים בלבד.
בכל הקשור למודל עסקי, כיום ישנה מגבלת זמן מסך לפרסומות אצל בעלי רישיונות מהרשות השניה. פלטפורמות
לא יכולות למכור פרסומות. איסור גביית דמי מנוי על ידי בעלי רשיונות מהרשות השניה.
תזכיר החוק – מודל עסקי חופשי.
בתגובה לתזכיר החוק נמסרה תגובת רשת, קשת ותאגיד השידור הישראלי: ה״רפורמה״ המוצעת של שר התקשורת: פיקוח וצנזורה ממשלתית על החדשות כמו במשטרים אפלים וריסוק חופש הביטוי והתקשורת החופשית. ״התכנית היא שלב נוסף במהלך הכולל לריסוק התקשורת החופשית בישראל. יישום התכנית ההרסנית, שכוללת פיקוח ממשלתי וצנזורה ממשלתית על חדשות, כנהוג בדיקטטורות יביא לפגיעה חמורה בדמוקרטיה הישראלית ובחופש הביטוי והעיתונות בישראל. בעוד בדמוקרטיות נאורות הממשלות מרחיקות את התקשורת מהפוליטיקה – מדינת ישראל פועלת הפוך, ומנסה להחזיר את השליטה המלאה לידיה. בנוסף, בזמן שתוכנית השר פוגעת כמעט בכל שוק התקשורת הישראלי הפרטי ובשידור הציבורי, ישנם גורמים שהיא מטיבה עמם מטעמים ברורים״.
















