ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, החלה לדון היום (ג') בהצעת אישור דרך ההפרטה והשקעת בעלים בחברת דואר ישראל בע"מ בדרך של הסבת ההלוואות שהועמדו על ידי המדינה לחברת ההשקעות. הצווים וההצעות מעגנים את הפרטת דואר ישראל: מתווה ההפרטה, המרת הלוואות המדינה להון בעלים וצווי אינטרסים חיוניים של המדינה בחברת דואר ישראל ובנק הדואר.
הדיון שוב הפך לזירת התגוששות בין שר התקשורת שלמה קרעי לבין דואר ישראל, ונראה שקרעי לא מוותר על אף הזדמנות לבקר את החברה, גם בדיונים שבאים לקדם את הפרטתה – מהלך שהוא מצהיר שהוא תומך בו.
בדיון הזהיר מנכ"ל דואר ישראל דוד לרון שאם לא תופרט החברה מצבה רק יילך ויחמיר והיא עשויה להגיע לחדלות פירעון.
שר התקשורת, שלמה קרעי: "אני אפתח בזה שאני בעד ההפרטה בכדי לשחרר את אזרחי ישראל ממי שלא מצליח לתת את השירות הראוי. ההפרטה תעשה טוב למדינת ישראל, לשירות הגרוע ביותר שאזרחי ישראל מקבלים מהדואר. קרוב ל-300 אלף תלונות בשנה מגיעות על השירות הלקוי, מאות אנשים עומדים בתור בכדי לקבל חבילות, בנתיבות סגרו את הסניף".
עוד הוסיף השר: "יספרו לכם סיפורים, אחוז התלונות ירד ב6% לעומת 2022 אך לא סיפרו לכם ששיעור הלקוחות ירדו ב25% ב-2023 לעומת 2022 בגלל השירות הגרוע, לאנשים נמאס. מציגים כאילו יש רווחים בדואר אבל לא מציגים את ירידת הפעילות במחזור של דואר וחבילות, ולכן ההפרטה חשובה, משקיע שיהיה לו אכפת להשקיע בדואר, לדאוג לשירות לכן ההפרטה חשובה וחשוב שיהיה מהר. הרישיון של הדואר ממשיך להיות בתוקף. אנו מטילים עיצומים ונתנו עדיפות לפריפריה ברישיון כל עוד זו חברה ממשלתית, אני מאמין בשוק הפרטי והחופשי, שמשקיע מוכן להשקיע הרבה כסף בדואר הוא יהפוך אותו לשירותי ויעיל ולא עם אנשים שמחכים בתור".
במהלך הדיון הוצג מצד רשות החברות כי בשנת 2023 החברה רשמה הכנסות בגובה 1.623 מיליארד שקל הכנסות, ורווח תפעולי העומד על כ – 252 מיליון שקל לעומת שנת 2022 בה נרשמו 1.532 מיליארד שקל הכנסות והפסד תפעולי של כ – 977 מיליון שקל, כאשר 790 מיליון הינם בגין הוצאה חד פעמית נוכח פרישת עובדים. כמו כן, נכון להיום יש כ-4,000 עובדים בחברה.
הוצג כי תהליך ההפרטה כולל בתוכו הליך תחרותי למכירת 100% מהמניות למשקיע פרטי. כן צוין כי ההפרטה משולבת בהסכם הבראה במימון ובתמיכת משרד האוצר, והיא כוללת יצירת תשתית רגולטורית תומכת של משרד התקשורת, עוד צוין כי עובדי הדואר שותפים מלאים להפרטה ותומכים בה.
עוד הוצג כי הסיבות להפרטה כוללות את חוסר היכולת להתחרות ביעילות בענף הדואר, המביא להפסדי עתק ולפגיעה בתפקוד הענף. עוד הוצג כי ישנם תנאים אופטימליים להפרטה, כגון: הסכם מימון – (ספטמבר 2022) תכנית הבראה בחברה בהיקף של כ-1.7 מיליארד שקל, הסכם קיבוצי שנעשה בספטמבר 2022 ובו צומצמו 1,050 משרות בשתי פעימות ובפברואר 2023 נעשו התאמות רגולציה ובה הושלמה רפורמה רגולטורית בה תוקן חוק הדואר, תקנות המשנה והרישיון הכללי.
ברשות החברות הממשלתיות ציינו כי הצפי הוא שעד סוף הרבעון השני ב-2024 יועבר תשלום התמורה ויועברו מניות המדינה לרוכש.
סגן מנהל רשות החברות, יובל יעקבי: "בהליך ההפרטה הנוכחי אנו מוכרים 100% מהמניות, הייתה עבודת מטה בממשלה ועובדי הדואר שותפים להחלטה ותומכים בה. אנו צופים את הצעות המחיר בפסח הקרוב ולאחר מכן נכריז על הזוכה המועדף, שיצטרך להביא את האישורים הרגולטורים. כיום נשארו 9 פונים שנמצאו בחדרי המידע שעמדו בתנאי הסף והפקידו ערבות".
חלק מחברי הוועדה העלו תהיות שונות לגבי עתיד השירות בדואר ככלל ובפרט סגירת סניפים, פגיעה בשירות בפריפריה, פגיעה בשירות לאזרחים התלויים בדואר דוגמת אזרחים ותיקים המפקידים בדואר קצבאות, וכן שאלות לגבי עתיד העובדים שאמורים להמשיך לעבוד בדואר.
יו"ר ארגון העובדים בדואר ישראל, שמעון פרג'ון: "אני בדואר כבר 35 שנים ואני מעריך את הדאגה לעובדי הדואר, אך עובדי הדואר לא מסכנים, הם גאים ועושים את עבודתם נאמנה. הגענו בהסכם קיבוצי תוך שמירה על זכויות העובדים שנשארים תחת הסכמים קיבוציים וההסתדרות".
מנכ"ל חברת דואר ישראל, דוד לרון: "השירות לציבור נפגע כתוצאה מכך שלחברה לא רק שבקושי היה כסף לשלם משכורות ודאי שלא היה כסף להחליף מסכי מחשב מיושנים ולא לשנות פעילות שלא מתאימה למאה ה-20. את הדברים האלה פותרת כרגע תכנית ההבראה. הפעולות יתנו רמת שירות גבוהה יותר".
עוד העלה מנכ"ל דואר ישראל: "היה וההפרטה לא תושלם בחודשים הקרובים החברה תגיע שוב לחדלות פירעון. המצב של החברה רגיש, עדין ולא המשכי, היא לא ברת קיימא. לגביי הפריפריה, הדואר בשנה האחרונה סגר כ-40 סניפים ומחזיק 400 סניפים. לצד אלה, פתחנו סניפים במקומות גם שלא נדרשנו על פי הרגולציה. פתחנו ברהט ובבני ברק. מכון המחקר של הכנסת בדק את השאלה האם סגרנו יותר בפריפריה, הוצג נתון אמפירי שמראה שסגרנו בעיקר בערים הגדולות ולא בפריפריה ונשמור על זה. עיקר האוכלוסייה של הדואר היא הפריפריה. ההפרטה היא זו שתשפר את השירות לציבור".
יו"ר הוועדה, התייחס לדברי מנכ"ל דואר ישראל שציין כי נפתח סניף דואר בבני ברק: "אל תגיד לי שפתחתם סניף בבני ברק כי אני גר שם, סניפים נסגרו. בני ברק היא עיר שתושביה משתמשים הרבה בשירותי הדואר, אנו לא שבעי רצון."
















