משרד התקשורת צפוי לפרסם בימים הקרובים את מתווה הניסוי לחברות פלאפון וסלקום בתחום תדרי ה-800 מגה-הרץ, מהלך המהווה שלב משמעותי נוסף באסדרת תחום התדרים הסלולריים במדינה. במסגרת הניסוי, תיבחן ההיתכנות להפרעות אפשריות לתדרי רשת "ניצן" המשמשת את משטרת ישראל. רשמית הניסוי אמור להתחיל ב – 1 באפריל.
החברות יקבלו תדרים לצורך הניסוי ויוכלו להקים אתרים חדשים עם ציוד מתקדם התומך בתדרים אלה, ובכך לבנות רשת סלולרית משולבת עם התדרים הקיימים ברשותן. על פי המידע שהגיע לזמן אוויר, במסגרת הניסוי יידרשו החברות לעדכן מראש היכן הן מתכוונות להפעיל את התדר החדש, זאת כדי למנוע מצב של קרבה לאתרי משטרה ולהימנע מהפרעות לתפקודה התקין.
פלאפון וסלקום יידרשו לנקוט משנה זהירות כדי לאפשר עבודה משותפת בתחום התדרים עד סוף השנה, שכן משרד התקשורת כבר הודיע למשטרה כי עליה לפנות את רשת "ניצן" מתחום התדרים שבהם היא פועלת כיום עד מועד זה.
החל מהשנה הבאה, החברות הסלולריות אמורות לפעול באופן מלא בתחום ה-800 מגה-הרץ, והמשטרה תידרש למצוא פתרונות מתאימים במקרה שלא תפנה את הרשת שלה במועד ותעביר אותה לתחום החדש שהוקצה לה.
מדובר בשלב נוסף באסדרה של שוק הסלולר בישראל והתאמתו לאסדרה הבינלאומית והאזורית שבה מחויבת המדינה. במסגרת זו, פלאפון וסלקום כבר ויתרו על מחצית מהתדרים שברשותן בתחום ה-850 מגה-הרץ, שאמור להתפנות. ב-1 בינואר 2026, הן צפויות לקבל 10 מגה-הרץ בתחום ה-800 מגה-הרץ לשימוש מסחרי מלא.
במקביל, החברות יסגרו את רשתות התדרים בדור 2-3 הפועלות כיום בתחום ה-850 מגה-הרץ. לאחר סגירת הרשתות בסלקום ובפלאפון, חברת פרטנר תזיז את התדרים שברשותה לתחום חדש הנכלל באזור ה-900 מגה-הרץ.
כפי שפורסם בעבר, משרד התקשורת הבהיר מספר פעמים כי על המשטרה לפנות את רשת "ניצן" עד סוף השנה, וכי אם הדבר לא יקרה, עלולה המשטרה לספוג הפרעות לרשת התקשורת שלה. למרבה הצער, חוסר התפקוד של המשטרה בעניין זה והמחלוקות מול משרד האוצר סביב התנאים לפינוי ולהקמת הרשת החדשה, מונעים פתרון לבעיה המשמעותית שעלולה להתעורר החל מהשנה הבאה.
אסדרת תחום התדרים בישראל מתבצעת בהתאם להמלצות ארגון התקשורת הבינלאומי (ITU) והאיחוד האירופי, במטרה להתאים את השימוש בתדרים לסטנדרטים הבינלאומיים. הדבר מאפשר הפעלת טכנולוגיות מתקדמות ושימוש יעיל יותר בספקטרום התדרים המוגבל.
תחום ה-800 מגה-הרץ נחשב לאטרקטיבי במיוחד עבור חברות הסלולר, שכן הוא מאפשר כיסוי רחב יותר עם פחות אנטנות, בהשוואה לתדרים גבוהים יותר. זאת משום שגלי רדיו בתדרים נמוכים יותר מתפשטים למרחקים גדולים יותר ובעלי יכולת חדירה טובה יותר למבנים.
















