בעוד תקן ה־6G הולך ומתבהר במסדרונות ארגון התקינה 3gpp, מפרסמת השבוע ברית NGMN – גוף גג עולמי של מפעילות תקשורת – את עמדתה הרשמית על עקרונות היסוד לפיתוח הדור הבא של הרשתות הסלולריות. המסמך החדש מתריע מפני חזרה על שגיאות שנעשו ב־5G, קורא לאחידות גלובלית ולשיקול דעת כלכלי, ומדגיש את חשיבות הקיימות, הפשטות והחדשנות. בין המפעילות דויטשה טלקום, וודאפון, אורנג', MTN וטלפוניקה, והן קוראות לגוף התקינה 3GPP ליישם את המסגרות הנדרשות כדי להבטיח שטכנולוגיית 6G תהיה הצלחה תפעולית וחברתית, תוך הימנעות מטעויות מעידן 5G.
🔗 לקריאת המסמך המלא באתר NGMN
לא מהפכה אלא אבולוציה
לפי המסמך, פיתוח תקן 6G אינו צריך להיות קפיצה מהפכנית, אלא המשך טבעי של היכולות שכבר קיימות ב־5G. התקן החדש נדרש להיבנות על תשתית קיימת, בשילוב יכולות חדשות שיהיו בעלות ערך מוכח לצרכנים ולמפעילים כאחד – ולא רק מהלך טכנולוגי חסר הצדקה כלכלית. התפיסה היא שמטרת הדור השישי היא לשרת את החברה, לצמצם את הפערים הדיגיטליים, ולאפשר שירותים בעלי ערך אמיתי.
ארבעה עולמות של שימוש
NGMN מגדירה ארבע קטגוריות מרכזיות של מקרי שימוש ב־6G:
- תקשורת אנושית מתקדמת – חוויות תלת־ממדיות, טלפוניה מרחוק (telepresence), וממשקים מולטימודליים.
- תקשורת בין מכונות – פתרונות לרובוטיקה שיתופית ותקשורת אמינה בין מכונות ובני אדם.
- שירותים מתקדמים – יישומים הדורשים מיקום מדויק, מיפוי, או יכולות חישה חדשניות.
- אבולוציה של הרשת – עיסוק בטכנולוגיות ליבה כגון בינה מלאכותית כשירות (AIaaS), כיסוי כלל־ארצי, ויעילות אנרגטית.
עיצוב חכם ובטוח – לא רק מהיר
פיתוח ה־6G מחייב גישה הוליסטית המתמקדת בשלושה עקרונות: קיימות סביבתית, אמון וביטחון, וחדשנות. הרשת צריכה להיות ירוקה, מבוססת על ארכיטקטורה פתוחה, עננית ומודולרית, ולהציע פתרונות שיכולים להוכיח ערך אמיתי – לא רק שיפורי קצבים תיאורטיים.
עקרונות חשובים נוספים כוללים:
- אמינות – מערכות אבטחה מתקדמות, פרדיגמות "אפס אמון", ועמידות מפני תקיפות קוונטיות.
- שדרוגיות – אפשרות לשדרג ציוד קיים באמצעות תוכנה ולא בהכרח ברכישת חומרה חדשה.
- שימוש חוזר – מקסום השימוש בתשתיות קיימות לצמצום השקעות מיותרות.
פשטות, פתיחות ומודולריות
ביקורת נוקבת מופנית כלפי הריבוי המבלבל של חלופות בארכיטקטורת 5G. כעת, המפעילים קוראים ל־6G להיות פשוט, עם ארכיטקטורה אחת בלבד. המערכת צריכה לאפשר תוספת פיצ'רים על פי דרישה (on-demand), לתמוך באוטומציה, תאומים דיגיטליים, רכיבי קוד פתוח ו־Open RAN, כדי לצמצם עלויות תפעול ולייעל את חוויית המשתמש.
המסר הברור למתכנני התקן
בסיכום המסמך מופיעים כמה עקרונות ברזל:
- התקן חייב להיות גלובלי ואחיד.
- המעבר ל־6G אינו מחייב רענון חומרתי אגרסיבי – תוכנה עדיפה.
- כל טכנולוגיה חדשה תצטרך להצדיק עצמה כלכלית, סביבתית ושירותית.
- המעבר חייב להיות מדורג, יעיל, ולספק תמיכה מיידית בשירותי קול.
- יש לשמר את זהויות הספקטרום הקיימות (מתחת ל־8 גיגה־הרץ) ולפתח את הדור הבא על גבי תחום ה־6-15 גיגה־הרץ.
לקראת השקעות מושכלות
המסר העיקרי של NGMN למקבלי ההחלטות בתעשייה ולרגולטורים הוא ברור: לא עוד מרדף אחרי הייפ טכנולוגי. ההשקעות הבאות בתשתיות סלולר צריכות להיות ממוקדות-ערך, עם ראייה ארוכת טווח, גמישות תפעולית, והתאמה לצרכים האמיתיים של הכלכלה הדיגיטלית. רק כך תוכל רשת 6G לממש את הבטחתה – לא כעוד קפיצה במספר הדור, אלא ככלי לשינוי חברתי, סביבתי וכלכלי בר קיימא.
הדור השישי (6G) בסלולר הוא המשך אבולוציוני לדור החמישי (5G), אך נועד להציע שדרוגים מהותיים במובנים של קישוריות, יעילות אנרגטית, קצבי נתונים, ואינטגרציה עמוקה יותר עם בינה מלאכותית, חישה מתקדמת ושירותים מבוססי ענן. בעוד ש־5G התמקד בהרחבת רוחב הפס, עיכוב (latency) נמוך ותמיכה ב־IoT, ה־6G שואף לספק חוויות מציאות מדומה ומוגברת ברמה גבוהה יותר, תקשורת בין מכונות חכמות, ושירותים מותאמים אישית – כל זאת תוך שמירה על קיימות, אמינות וביטחון משופר.
















