ביקוש חריג לתמריצים להקמת אתרי סלולר: כ-60 רשויות פנו למשרד התקשורת
משרד התקשורת הופתע מהיקף הפניות ומקווה שהעניין התיאורטי יתורגם להקמת אתרים חדשים בפועל
ביקוש גבוה נרשם במשרד התקשורת לקול הקורא לתמרוץ הקמת אתרי סלולר, כך נודע לזמן אוויר. כ-60 רשויות מקומיות פנו למשרד וביקשו לקבל מענקים בעבור הקמת מתקני שידור בשטחן. במשרד הופתעו מהעניין הרב, אך מדגישים כי המבחן האמיתי יהיה ביכולת להקים אתרים חדשים בפועל ולא להסתפק בהגשת בקשות.
בחודש ספטמבר פרסם המשרד את תנאי הזכאות למענקים, והיום הוא המועד האחרון להגשת הבקשות. מספר הרשויות שבחרו להתמודד גבוה משמעותית מההערכות הראשוניות.
מי זכאי וכיצד מגישים בקשה
רשויות מקומיות המבקשות לקבל תמריץ כספי – בתקרה של עד 500,000 שקל לכל רשות – נדרשות לעמוד בתנאי סף ולהגיש את בקשתן עד היום. ההגשה מתבצעת באופן מקוון בלבד דרך מערכת סיגמה.
תנאי הסף המרכזיים כוללים:
– הגשת רשימת נכסים שבבעלות הרשות או תאגידיה, עליהם ניתן להקים מתקני שידור.
– הגשת הצעת מדף לתנאי התקשרות עם מפעילי סלולר, שתהיה תקפה לחמש שנים ותכלול תנאים מחייבים ושקופים.
– התחייבות לפרסום רשימת הנכסים והצעת המדף באתר הרשות ולהתקשרות עם חברת התקשורת הראשונה שתפנה לפי התנאים.
– דיווח מלא על כל מתקני השידור הקיימים על נכסי הרשות במועד הגשת הבקשה.
כיצד יחושב גובה התמריץ
התקציב הכולל לתוכנית עומד על 21.5 מיליון שקל. חישוב המענק יתבצע בהתאם למנגנון הבא:
– 60,000 שקל עבור כל מתקן שיוקם על קרקע או מבנה בבעלות הרשות.
– 30,000 שקל עבור כל מתקן שיוקם על מתקנים עירוניים כמו עמודי תאורה ורמזורים.
– תוספת של 10% תינתן למתקנים שיחוברו למערכת גיבוי אנרגטי המספקת לפחות 12 שעות.
– התשלום בפועל יועבר לרשויות רק לאחר בחינת הבקשות בוועדה ייעודית.
לוחות זמנים ותנאי תשלום
המועד האחרון להגשת הבקשות הוא כאמור היום. לאחר קבלת אישור עקרוני מהרשות, יעמדו לרשות המקומית תשעה חודשים להקים ולהפעיל את המתקנים. התשלום יבוצע רק לאחר הגשת דוח ביצוע מפורט הכולל אסמכתאות להקמה ולהפעלה בפועל. תמרוץ יינתן רק למתקנים שהוקמו והופעלו בפועל.
המהלך נתפס כהזדמנות מהותית עבור הרשויות לשפר את תשתיות התקשורת ולחזק את השירות לתושבים, והוא נועד גם לעודד הן את הרשויות והן את המפעילים להקים מספר גדול יותר של אתרי סלולר. ללא גידול בהקמת אתרים חדשים יהיה קשה לשפר ולהרחיב את פריסת התשתיות, כפי שמשרד התקשורת מבקש לקדם, ולצמצם את הפער בין ישראל למדינות המובילות בעולם בדירוג מהירויות הגלישה.
















